Na dálnici D8 z Prahy do Drážďan se od jejího slavnostního otevření stále jezdí v úseku prackovické estakády pouze ve dvou pruzích.
Kvůli pohybům ve svahu pod dálničním mostem, který poprvé zahrozil sesuvem loni v říjnu, experti v polovině prosince na poslední chvíli nedoporučili využívat celou silnici.
Těsně po otevření stavby prohlásil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), že všechny čtyři pruhy budou průjezdné na konci ledna. Později byl termín o další dva měsíce posunut. Nyní je jasné, že auta nevjedou na celý profil dálnice ani v příštích měsících.
"Na zasedání rady monitoringu jsme se shodli, že čtyři pruhy se budou otevírat, až když se ukončí všechny stavební práce. A to nebude dříve než v létě," uvedl člen rady monitoringu a vedoucí oddělení inženýrské geologie Ústavu struktury a mechaniky hornin Jan Blahůt.
Takzvaná rada monitoringu je tvořená experty, kteří pomocí více než stovky sond sledují, jak se geologicky složitý terén kolem dálnice chová.
Nad i pod dálničním mostem nyní stavbaři podle Blahůta budují drenáž a zpevňují piloty tak, aby byla estakáda stabilní. "Je to ještě hodně práce, jde to pozvolna, zrání betonu je v zimě problematické," sdělil HN geolog.
A protože právě práce na zpevňování mostu, zejména trysková injektáž kolem pilotů, byly hlavní příčinou pohybů ve svahu, nikdo nechce riskovat, že v případě vpuštění aut na celou šíři dálnice se problémy znovu objeví.
"Práce budou trvat ještě několik měsíců, minimálně čtvrt roku, je i možné, že nakonec ještě bude následovat injektáž. Takže dříve než v létě auta všemi čtyřmi pruhy jezdit nebudou," dodal Blahůt.
Těsně po otevření dálnice, jejíž stavbu zdržel i masivní sesuv svahu z roku 2013, sliboval ministr Ťok plné otevření v lednu.
"Je to otázka pár týdnů, kdy svah přestane reagovat na zásah, a pak zkusíme další injektáž. Myslím, že v průběhu ledna se dálnice otevře," říkal na konci roku ministr. O pár týdnů později se však objevila informace, že otevření celého profilu dálnice se chystá až v březnu.
Nyní investor potvrdil další odklad. "To souhlasí, i když k přesnějšímu termínu otevření se nyní nechci vyjadřovat. Práce jdou ale dobře, navíc se domníváme, že z nějakého týdne se nyní nestřílí. Chceme vše udělat najednou a pořádně, ta stavba má vydržet sto let," uvedl tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Kromě zprovoznění celé šíře D8 chystá Ředitelství silnic a dálnic na letošní rok výstavbu nových úseků dálnic.
Celkem − včetně prací na D1 − budou stavbaři v akci na 140 kilometrech dálniční sítě. Dohromady se na dálnicích a silnicích prvních tříd bude opravovat přes 600 kilometrů.
Konkrétně na dálnici D11 kolem Hradce Králové a nových úsecích D35 od Opatovic směrem na Časy začnou brzy archeologické práce. Už od začátku stavební sezony se bude pokračovat v již rozestavěných úsecích: na D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi, u D7 v úseku Postoloprty−Bitozeves, dále na D11 a D48.
Nově otevřenými úseky dálnic budou D3 v úseku Veselí nad Lužnicí − Bošilec a Borek−Úsilné (8,9 kilometru), D11 Osičky − Hradec Králové (3,7 kilometru), D4 Skalka (4,8 kilometru). Na D1 stavbaři dokončí modernizaci tří úseků v celkové délce 20,4 kilometru.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist