Slovensky psaná pozvánka na vernisáž v nové galerii Zahorian & Van Espen naznačuje, že nabídka současného umění v Praze bude zase o něco pestřejší. V pořadí teprve druhá výstava na letenské adrese Šmeralova 3 nabízí komorní přehlídku děl dvou českých umělců Milana Grygara a Jiřího Davida spolu s pracemi slovenského autora Milana Adamčiaka.

Právě slovenští tvůrci budou mít v Praze silnější hlas, neboť galerie Zahorian & Van Espen je pobočkou stejnojmenné síně z Bratislavy, která ve slovenském hlavním městě působí šest let. Tam galerie sídlí ve velkých industriálních prostorách bývalých garáží, kdežto v Praze má pronajaté dvě místnosti ve starém činžovním domě.

"Náš tým je malý, zatím si netroufáme táhnout dva velké prostory. Ale zdá se nám, že i na Letné má to místo svého ducha," říká slovenská kunsthistorička Silvia Van Espen.

Ta galerii vede s podnikatelem Jozefem Zahorjanem, který dříve pracoval v zahraničí pro OSN. "Stojíme na dvou nohách − on rozumí obchodu a já se na věci dívám zase z odborného hlediska," dodává galeristka, jež vystudovala pařížskou Sorbonnu.

Za šestiletou historii galerie připravila třicet výstav a vydala pět katalogů. Nejsilněji je v jejím portfoliu zastoupena generace umělců narozených okolo roku 1980 − například fotografka Lucia Sceranková, která studovala pražskou AVU a byla třikrát finalistkou Ceny Jindřicha Chalupeckého, nebo Adéla Babanová, rovněž finalistka Chalupeckého ceny, která pracuje s videem.

Jak ale ukazuje aktuální výstava, Zahorian & Van Espen se neorientuje pouze na mladou generaci. "Máme tu čest spolupracovat s umělci, kteří jsou významnými osobnostmi," říká Silvia Van Espen a jmenuje Jiřího Davida či Rudolfa Sikoru. Galerie zastupuje třináct umělců, kterým připravuje výstavy a jejichž práce nabízí také na mezinárodních veletrzích − v Paříži, Bruselu, Boloni, Londýně i New Yorku.

Výstavní program galerie Zahorian & Van Espen však zahrnuje ještě další umělce, nejen ty "kmenové", jak ukazuje i aktuální pražská výstava. Hostem je Milan Grygar a také Jiří Kovanda v neobvyklé roli kurátora.

"Galerie mě vyzvala, abych z děl tří vybraných umělců sestavil výstavu," říká Kovanda, který v galerii pracoval trochu jako při vlastních intervencích do prostoru − jen za výchozí "materiál" použil práce kolegů.

Výstava

Půdorys oka
Galerie Zahorian & Van Espen, Praha
Výstava potrvá do 5. května

Formálním pojítkem výstavy nazvané Půdorys oka je kruh, tvar převzatý z gramofonových desek použitých v objektech Milana Adamčiaka, který nedávno zesnul v sedmdesáti letech. Slovenský umělec, původní profesí muzikolog, jehož velkou samostatnou výstavu minulý týden zahájila Slovenská národní galerie v Bratislavě, soustavně zkoumal vztah vizuálního umění a hudby.

V Praze jsou vystaveny jeho upravené plastové desky, jaké se v gramofonové éře přibalovaly do časopisů. Adamčiak je svými nápisy ("ready hand made") a jinými zásahy "dozdobil" a jako nějakou hudební cenu vlepil na červenou filcovou podložku.

Dokonalý kulatý tvar mají i barevné kruhy na třech čtvercových plátnech devadesátiletého Milana Grygara, který se rovněž zabývá provázaností zvuku a obrazu. Trojice obrazů patří do proslulé série Antifon, ve kterých zvukový tón vyjadřuje barevný odstín.

Kruh opisuje i velký dřevěný objekt o 30 let mladšího Jiřího Davida. Složený z krátkých prkének působí křehce a nestabilně, poslední díl vespodu kruhu nahrazuje nůž. Jestliže má představovat možná také oko, jak napovídá název výstavy, působí ostří nože, otočené do středu, obzvlášť krutě.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist