Zavděčit se pro všechny časy? To je těžká věc: různé doby akcentují různé hodnoty. Umělci, které jedna epocha odzívala jako raritu a odeslala je na vedlejší kolej, mohou zapadnout do současné optiky jako předvoj, reprezentace kurážné vize i zdroj radosti.

Americký saxofonista John Coltrane byl takovou hvězdou, že jeho manželku Alici bral málokdo jako osobnost hodnou nezávislého zájmu. Ale pak se karta obrátila: a nová edice, vycházející na značce skotského zpěváka Davida Byrnea Luaka Bop, odhaluje z autorky, klavíristky, harfistky a zpěvačky zas o něco víc.

Ta historie je o to spletitější, že pravověrní jazzoví fanoušci byli mnohdy "chytřejší než Coltrane" a jeho spolupracovnici a ženu v oblibě moc neměli. Alice a John se potkali začátkem šedesátých let v New Yorku. On měl hvězdnou reputaci, ona byla jednou z mála respektovaných pianistek: hrála s Yusefem Lateefem či Kennym Burrellem.

"Ti, kdo Johna a Alici znali," píše v aktuálním New Yorkeru publicista Hua Hsu, "je popisují jako laskavé, tiché introverty, kteří vzájemně komunikovali na intuitivní úrovni. I když oba vyrůstali v křesťanských rodinách, během sixties se začali hlouběji obracet k jiným vírám".

S tím úzce souvisí, že když velký saxofonista přibral do kvartetu Alici, s obsazením změnil i styl. Komplikovanou architekturu vystřídala cesta po vertikále k extázi, vypjatou jazzovou modernu touha po spirituálním naplnění.

Coltraneovi se vraceli k ohňostroji vášně původní africké hudby, inspirací byl i Korán, Bhagavadgíta, zen a volání sixties po pozitivních vibracích.

Nedlouho předtím, než John Coltrane zemřel v roce 1967 na rakovinu jater, rozhodl se pořídit si harfu: očekával od ní novou inspiraci. Jenže postavit nástroj nějakou dobu trvalo, a tak byl doručen až v době, kdy v sídle žila už jen vdova Alice se čtyřmi dětmi.

Přijala harfu jako signál a sama se na ni naučila. Bylo to v době radikálního vytržení − po smrti nejbližší bytosti nedokázala spát ani přijímat potravu. Trpěla halucinacemi a v jednu dobu vážila málo přes 40 kilogramů. Uhrát vše toto do zdárné proměny jí prý pomohl indický guru Satchinananda, který také zahajoval legendární festival ve Woodstocku. I díky němu zarámovala Alice Coltraneová svou duchovnost do indické tradice: posvátné je vše a všude, člověk je kapesní reprezentací věčnosti z masa a kostí.

Na to, že se musela potýkat s nedůvěrou ("žena a kapelnice?", "poněkud opisuje od manžela, že?"), došla dobrého zadostiučinění. Vydala jedenáct vlastních alb s výbornými hráči, po svém nahrála i tradicionál Going Home, tedy dvořákovské téma z Novosvětské. Pak, po albu Transfiguration (Převtělení) z roku 1978, zmizela. Ve skutečnosti koupila v Kalifornii pozemek a vybudovala na něm ášram.

Právě s ním je spojen příběh nového alba. V klášteře vydala Coltraneová řadu nahrávek s vlastní hudbou. Byly určené jen duchovní komunitě, takže se nedistribuovaly "ven". Je to nesmírně zajímavá situace: erudovaná autorka, jež hrála se Santanou, Pharoahem Sandersem, Jackem DeJohnettem či Charliem Hadenem, se stáhla s tvorbou dovnitř společenství.

Album

World Spirituality Classics 1
The Ecstatic Music Of Alice Coltrane Turiyasangitananda
Luaka Bop 2017

Hudbu z "klášterních kazet" nyní poprvé široce publikují editoři labelu Luaka Bop ve spolupráci s dětmi Alice Coltraneové. V dost originálních skladbách, formovaných krišnovskými mantrami, gospelem, jazzem, indickou tradicí, syntezátorovou hudbou a psychedelií, Coltraneová vůbec poprvé zpívá. Je to hudba v základu prostá (ve srovnání s Johnem Coltranem tedy určitě), ale má v sobě pevné osobní ručení a kuráž cítit smysl světa. Tady už nebyla kapelnicí, byla guru, vůdkyní malé komunity.

Člověk nemusí být stoupencem kterékoli víry, aby docenil ambientní nahrávky s texty v sanskrtu jako Om Rama − občas až intimně osobní, spojující prostředky od sitáru po syntezátory. Někdo je bude poslouchat pro relaxaci a "vypnutí", jiný jako odkaz k éře, kdy new age mohl být progresivní styl.

Coltraneová zemřela před deseti lety, výtečně vypravené album vychází k nedožitým osmdesátinám. Cosi, co původně měla poslouchat hrstka blízkých a vznikalo to bez ambice "prorazit", nyní sklízí uznání ve světových médiích. I když ta hudba by obstála i bez silného příběhu umělkyně, jež poodešla od modernistické složitosti, protože neevropská spiritualita ji vedla jinudy.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist