Za posledních deset let skupina Květy nenatočila slabou desku. Právě vydaná novinka Komik do půl osmý jí nepochybně pomůže udržet pověst nápadité kapely, která i přes zvukovou nevypočitatelnost a záhadně básnické texty má silnou schopnost oslovit posluchače.

V posledních letech je čím dál cennější právě to, jak jsou Květy obecné. Jak se v textech zpěváka a kytaristy Martina Evžena Kyšperského potkává vystižení základních, důležitých pocitů − stesku, úžasu z krásy světa, ztráty, pocitu blízkosti, přijetí nevysvětlitelného − s konkrétními, každodenními výjevy, skrze něž lze poznat důležité.

"Pozdravit mámu a až pak se zout," zpívá se v Odpočinout, jednom z klíčových songů nového alba skýtajícím pochopení pro nezměrnou únavu, jež může vést až k touze ulehnout za hranu života. Ale jako velká část Kyšperského textů je i tato píseň víceznačná a průchozí do mnoha směrů zároveň.

Květy byly krom jiného vždy neokázale humorné. Tady je odlehčením téměř hitově postavená Holka ("Bejt hezká holka je těžký / pořád jenom někdo tě mučí / jako děti obdivují ježky / a každou chvíli někam je nosí"), ale jinak deska víceméně nesměřuje k "vyrábění vtipů" a baví spíš mimoděk. "My jdeme po schodech vzhůru," zpívá kapela sborem a obrazy při tom vzestupu jen ujišťují, že řeč je o cestě životem.

Koneckonců stárnutí se přihlásí hned v úvodu alba, když zpěvák přemítá, co znamená, že teenageři mu už začali vykat a oslovují ho "pane Kyšperský".

Při tom všem trio Květy nenatočilo desku, která by člověka obtěžkávala pocitem závažnosti. Kyšperský a spol. naživo i na novém studiovém albu působí hyperaktivně, pomáhá také zvuková pestrost.

Ze všeho nejvíc ale hloubku nové desky "dorovnává" silný rytmický odpich. Ten si kapela ohlídala, hudba tedy cloumá tělem − včetně sestupu k nejhlubším basům − a víc než dřív roztancovává. Může se zdát, že akcent na šťavnatý rytmus tu je až trochu na jistotu.

Květy natočily aktuální album v nové sestavě: odešli baskytarista a houslista, nový sound spoluurčuje klávesista a multiinstrumentalista Ondřej Kyas. Jako jediný z kapely je vystudovaným muzikologem a autorem oper, mimo jiné Dýňového démona ve vegetariánské restauraci z roku 2010. Kromě toho hrál v kapelách Mucha nebo Hajzli.

Album

Květy
Komik do půl osmé
Indies Scope, 2017

S Kyasem jsou Květy elektroničtější a "klávesovější", proměnu zvuku zdůrazňuje i vydavatelův text k desce. Ale při dlouhodobé otevřenosti skupiny se vlastně mnoho nezměnilo: Květy jsou pořád připravené vsadit do hraní nápady, naschvály, odbočky z formy, výjimky z instrumentáře, samply z osobní historie. Posluchač, který je zná déle, rozhodně nepocítí diskontinuitu.

Průběžné užívání nejasného, občas diskriminujícího slova "alternativa" by nemělo zastřít jeden fakt. Květy dnes nejsou okrajová, nýbrž už středová kapela − přístupná, s darem překvapení a point, někdy i chytlavých sloganů. S emocemi pracují jako chytří pozdní "popaři": neválcují všechno dojetím, spíš poskytují napojení přes otevřenost a přesnost pozorování.

Kdo si při dnešní mnohosti podnětů najde čas jen na pár hudebních momentů ročně − a dřív to třeba nějak stíhal líp −, ať zkusí nevynechat Květy.

Při té kombinaci jedinečnosti a srozumitelnosti poskytují, řečeno slangem dneška, kvalitní matroš.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist