Máme jedno společné," říkává v Česku Blixa Bargeld, "naším domovem byl stát, který už neexistuje." Poukazuje tím jak na Československo, tak na Západní Berlín, z jehož ducha vznikla koncem roku 1979 jeho skupina Einstürzende Neubauten (Hroutící se novostavby), která zítra vystoupí v pražském Foru Karlín.

Punkového ducha posunula k industriálnímu vyjádření. V 80. letech jednala nejsurověji a nejdivočeji. I po přiblížení se k šansonu a postrocku však Neubauten měli na pódiu "estetiku smetiště a staveniště" − traverzy, pružiny, plechy i nástroje vlastní konstrukce. Zároveň uspěli v nezávislých hitparádách, dobyli Japonsko i USA. To vše nejpozději od alba Tabula rasa z roku 1993.

Kapele pomohla upevnit pozici její sehranost, nápaditost i fyzické nasazení: při všem bušení a obrábění působí Neubauten na scéně jako skupina kovářů Héfaistů doprovázejících lehce aristokratického a vzdělaného Bargelda. "Hrál jsem šachy s Leninem v curyšské Spiegelgasse" − to je jeden z jeho typických textových přesahů, pochází z písně o vzniku dadaistického hnutí v Cabaretu Voltaire, kam Lenin podle legendy také chodíval.

Kdo staví budovy

◼ Einstürzende Neubauten do Česka už podruhé přiváží pozoruhodný organizátor: Prague Music Performance (PMP), který plynule přechází mezi výjimečnými událostmi ze světů klasiky i autorského postpopu.

◼ PMP už v tuzemsku uvedl filmové přednášky a workshopy klavírního virtuosa Alfreda Brendela, ale také kapely Thurstona Moora z někdejších Sonic Youth a Adriana Belewa z King Crimson.

◼ Na 28. srpna chystá PMP společné vystoupení divokých postpunkových společenských kritiků Pere Ubu a elitního soudobého violisty Gartha Knoxe.

Skupina Einstürzende Neubauten má v Česku dost specifickou koncertní historii. Přijela sem poprvé už za komunismu, v září roku 1987, kdy měla koncertovat v plzeňském amfiteátru Lochotín: "mírová" akce ji ovšem nešťastně kombinovala s popem Michala Davida.

Když publikum zjistilo, že Neubauten nevystoupí, protože policie je deportovala zpět na hranice, Michal David to odnesl bouří nevole včetně metaných rajčat.

Od roku 1991 pak Neubauten v tuzemsku vystupovali opakovaně. Naposledy v Praze představili projekt Lament: výjimečně celistvý, koncepční program věnovaný stému výročí začátku první světové války.

Bargeld jako vůdčí autor tu silně kombinuje to, co je pro kapelu typické: radikálnost a surovost, kritiku společnosti a nadhled vzdělance. Zhudebnil třeba telegramy německého císaře a ruské carevny − s poznámkou, že dnešní korespondenci Angely Merkelové a Vladimira Putina možná také jednou zpracují umělci.

Současné turné Greatest Hits doprovází vydání stejnojmenného výběru: v tom zažitém, nepatřičně popovém názvu desky je pochopitelně kus ironie.

Koncertní program, který otevíral novou velkolepou budovu hamburské Labské filharmonie, ovšem skutečně přináší průřez repertoárem jdoucím nazpět až k roku 1989 a k titulní skladbě alba Haus der Lüge (Dům lži). Tu Neubauten nyní nově namixovali: přidali trombon a smyčce, což si před 28 lety nemohli dovolit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist