Další ze silné generace šestatřicátníků je na pravdě Boží. Byl-li Václav Havel jejím myslitelským stratégem, dramatik Josef Topol kultivovaným estétem a básnířka Viola Fischerová čarodějnou Múzou, pak Jiří Kuběna mohl být něco jako generační bard. Básnická sopka.

Čím se tento překladatel, historik umění a básník, jenž včera zemřel ve věku jedenaosmdesáti let, zapsal do české literatury a kultury? Asi nejen samotnou poezií, spíš spojením vlastního psaní s jeho aranžováním.

Kuběna si převelmi hlídal, aby byl vnímán jako básník, pečlivě se o to staral i organizátorsky a edičně. Tedy v časech, kdy "už se zase mohlo", neboť do roku 1989 byl, jsa odkázán na samizdat, básníkem téměř neviditelným.

Kuběna byl z lidí, jimž se říká člověk-instituce. Dokázal kolem sebe shromažďovat spoustu jiných, vytvářet z nich sítě, rozdělovat úkoly, zakládat časopisy, organizovat. Té energie! Bylo ho, řečeno sportovní terminologií, plné hřiště.

Co k poezii? V té Kuběnově není jedna sbírka, jež by se vryla více než ostatní, ba ani jedno období, kde by se jeho Múza vydala co nejúplněji. Spíše z ní zůstává dojem silné gestičnosti, stálého přetlaku, exaltovanosti, v níž se potkává Kuběnův tolik milovaný Vítězslav Nezval s Jakubem Demlem, avantgarda s barokem, experiment s pevným řádem přísně vázané formy, naivita s obrovským vzděláním, náboženská mystika vedle smyslové a tělesné noty.

I poezii Kuběna psal jako svého druhu instituci, tedy jako vykonávání role Básníka − nesmírně si na to potrpěl, stejně jako miloval velká písmena. Hodilo by se na něj označení "syntetik".

Život neměl úplně přímočarý. Narodil se v roce 1936, pocházel z rodiny plukovníka letectva a sochařky − vlastním jménem byl Jiří Paukert. Dostalo se mu vzdělání historika umění, přičemž dlouhá léta působil jako památkář. V posledním období života se odstěhoval na jihomoravský hrad Bítov, z něhož si udělal jakousi svou baštu a stal se jeho kastelánem. I to trochu patřilo k onomu vykonávání role: Básník přece musí bydlet na Hradě.

Spolu s nakladatelem Martinem Reinerem zde v letech 1996 až 2000 pořádal nezapomenutelná setkání českých básníků a lidí kolem nich. Byl zde mezi svými, navíc na svém Hradě, obklopen básníky, takže si tady trochu odbyl takovou malou ochutnávku Ráje.

Byl osobitým myslitelem, nesmírně vzdělaným a rétoricky strhujícím. Ano, Kuběnovo charisma utvářelo propojení hlavy s ústy. I v jeho textech jsou ústa zakletá v písmo. K homosexualitě se otevřeně hlásící básník asi mnohým zůstane spojen s obhajobou své orientace; vehementností, s jakou tak činil, si k mnohým nadobro zablokoval cestu. Avšak Kuběna byl vehementní celou svou osobností: sršel, lál, odmítal, miloval, polemizoval, zářil, hněval se.

Kdo ho zakusil naživo, měl zážitek na celý život. Zkusme si jako tichou vzpomínku přečíst kus z pamětí Paměť básníka, jež vyšly před jedenácti lety. V nich je Kuběna asi nejvíce docelený.

Pane Jiří, už jste se tam nahoře potkal s Nezvalem?

Autor pracuje v Ústavu pro českou literaturu Akademie věd České republiky



Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist