S ambiciózním Asijským mládežnickým orchestrem, jenž čítá 109 hráčů z 10 zemí, v sobotu v pražském Obecním domě vystoupí hvězdná houslistka Sarah Changová.

Z někdejšího zázračného dítěte, které v osmi letech debutovalo s Newyorskou filharmonií, se stala globální hvězda. Účinkuje v reklamách, nosí pochodně před olympijskými hrami. Získala cenu Světového ekonomického fóra v Davosu a prezident Obama ji jmenoval do zvláštní komise pro americko-ruské vztahy.

Jedno přání se jí splní teprve teď: dlouho snila o vystoupení s Asijským mládežnickým orchestrem. "Jedním z mých učitelů byl houslista a dirigent Yehudi Menuhin, který toto senzační těleso spoluzakládal," líčí Changová v rozhovoru pro HN. "Vždy mě zval, abych si s nimi zahrála, a dodnes lituji, že jsem si na to tehdy neudělala čas. Teď přišla má chvíle," říká.

Nápad založit panasijský orchestr dostal britský dirigent Richard Pontzius, jenž v 70. a 80. letech minulého století opakovaně vystupoval v Japonsku, Číně a na Tchaj-wanu. Neustále potkával začínající hudebníky, kteří ho prosili o rady, jak se dostat na zahraniční konzervatoře.

Pontzius na to šel odjinud: založil orchestr, jehož cílem je oslavovat "znamenitost mladých asijských hráčů" a povzbudit je, aby raději reprezentovali svůj kontinent, než aby se rozutekli po světě.

Pontziusův nápad pak dotáhl právě proslulý houslista Menuhin, který se roku 1990 stal prvním hudebním ředitelem a dirigentem Asijského mládežnického orchestru. Přitáhl k němu důležité sólisty, například violoncellisty Yo-Yo Mu, Mischu Maiského nebo Alisu Weilersteinovou. Letos v létě orchestr doprovázeli houslisté − kromě Sary Changové také Čech Jan Mráček.

Sobotní vystoupení v Praze bude dirigovat právě Richard Pontzius, jenž po Menuhinově úmrtí v roce 1999 převzal jeho závazky.

Asijský mládežnický orchestr se přitom co rok mění: na každé letní turné dělá konkurz a obměňuje sestavu. Laťku drží vysoko, jen letos o 109 hráčských pozic usilovalo 1200 přihlášených.

Sólistka sobotního koncertu Changová si nejvíc cení jejich energie. "Jsou tak nadšení. Po dlouhém letu skoro po čtyřech vylezeme z letadla, ale sotva dorazíme na zkoušku, samou radostí skáčou až ke stropu. Jejich energie je nakažlivá," líčí.

Changová s orchestrem zahraje Sibeliův Houslový koncert d moll, jejž už jako šestnáctiletá natočila s Berlínskými filharmoniky. "Naučila jsem se ho jako velmi mladá, takže má pro mě zvláštní význam," říká dnes, o dvacet let později.

Na současném turné Changová vnímá také čím dál vyhrocenější vztahy mezi Východem a Západem. "Narodila jsem se ve Spojených státech, ale rodiče pocházejí z Jižní Koreje. V tamním hlavním městě Soulu mám rodinu a dost se o ni bojím," říká v době, kdy jihokorejské metropoli opakovaně vyhrožuje totalitní Severní Korea.

Changová si nedělá iluze, že by vystoupení asijského orchestru mohlo takové věci ovlivnit. Ale dlouhodobě prý může přispět k většímu vzájemnému porozumění.

"Působí u nás hráči z pevninské Číny vedle hudebníků z Tchaj-wanu," poznamenává o zemích, jež mají politicky napjaté vztahy. "Dospělí z těchto končin si vždy nerozumí. Ale mladí společně cestují, zkouší a každý večer hrají krásnou hudbu," říká Changová. "Proč to nedokážou také dospělí?" ptá se.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist