Bylo to možná vůbec poprvé, kdy s obsazením filmové role pomáhali vědci z Mikrobiologického ústavu Akademie věd.
Čerstvá držitelka amerického Oscara za nejlepší studentský snímek Marie Dvořáková si do svého vítězného díla Kdo je kdo v mykologii, oceněného minulý týden, vybrala krajně neobvyklého protagonistu. "Ano, jedná se o skutečnou plíseň," říká v rozhovoru pro HN.
Když v jejím filmu odveze mladý trombonista domů neznámou dívku, která omdlela na večírku, začnou se dít zvláštní věci. Knihovna se hýbe a všechny svazky uvnitř mají název Kdo je kdo v mykologii. Brzy přestanou platit zákony gravitace, po stěnách se rozrůstá plíseň a z hromady po podlaze poházených knih promlouvají hlavy vousatých mykologů.
Je to ideální námět pro uplatnění podobných audiovizuálních hrátek jako v ireálné, dnes už klasické francouzské filmové "laskomině" Delikatesy z roku 1991, kterou spolurežíroval Jean-Pierre Jeunet, autor Amélie z Montmartru.
"Každá vrstva, každý detail je v Delikatesách dokonale propracovaný, ve zvuku i v obraze," říká Dvořáková o velké vizuální inspiraci svého oceněného snímku.
Režisérka si prý umělecky "vzala rovněž to lepší" jak z české FAMU, kterou studovala, tak z newyorské Tisch School of the Arts, kde tímto filmem absolvovala.
Její krátký snímek Kdo je kdo v mykologii má v titulcích uvedené pouhé tři herce. Pocházejí z různých zemí i různých biologických druhů. Vedle Američana Joela Bradyho a Češky Johany Schmidtmajerové "hraje" třetí zásadní roli právě Penicillium vulpinum − tedy plíseň rozrůstající se po stěnách pokoje plného záhad, kde se děj odehrává.
"Zvažovali jsme mnoho způsobů, jak plísně ve filmu ztvárnit, včetně stoptriku a 3D animace. Ale to bylo finančně příliš náročné," přibližuje Dvořáková. "Nakonec jsme se shodli, že bude nejlepší nasnímat časosběry skutečných plísní přímo v Petriho misce. Tyto záběry jsme pak ořízli a digitálně vsadili do záběrů na zdi pokoje. Úskalí tohoto postupu spočívá v tom, že se plísně a jejich růst nedají kontrolovat. Takže musíte být trpěliví," vysvětluje.
Čeští biologové dodali naočkované Petriho misky s nejchoulostivějším "členem" štábu. "Před natáčením mi dali na výběr a mně se nejvíc líbilo Penicillium vulpinum, protože má krásnou strukturu. Ve filmu jsme sice použili i další druhy, ale vulpinum hrálo hlavní roli," poznamenává Dvořáková.
Snímek sice na Oscarech soutěžil v kategorii amerických škol, ale Dvořáková ho natočila v česko-americké koprodukci. "Film jsem napsala spolu se scenáristou a režisérem Micahem Schafferem v New Yorku s vědomím, že budeme točit v Čechách," popisuje produkční pozadí vzniku díla.
Studentské Oscary se udělují od roku 1972. Do letošní soutěže bylo přihlášeno 1587 filmů. V minulosti cenu získalo několik později slavných režisérů, například Robert Zemeckis, Spike Lee či John Lasseter.
I po odstěhování do Spojených států zůstala Dvořáková v kontaktu se svými spolužáky z FAMU. Patří mezi ně také producentka Marta Kuchynková, kterou oslovila. Točilo se v bývalých ateliérech Krátkého filmu na Barrandově, s přispěním českých i amerických grantů.
Zvuk se z velké části vyráběl a mixoval v New Yorku. Hudba amerického skladatele také. Dvořáková má ráda klasické filmové triky, které vznikají přímo před kamerou, s nimi jí pomáhal významný český trikař Boris Masník.
"V Praze jsem sice studovala na katedře dokumentu, ale škola mě podporovala, i když jsem chtěla točit hraná cvičení. Měli jsme tam velkou svobodu, mohli jsme experimentovat," porovnává obě prostředí režisérka, podle níž mají ve Spojených státech neuvěřitelnou pracovní morálku, profesionální přístup a pokoru. "V USA je obrovská konkurence. A pak taky život v New Yorku vás změní," říká.
Dvořáková věří, že se jí a jejím spolupracovníkům začnou díky Oscarovi otevírat další dveře. "Už se tak i děje. Jediný závazek je nepolevit, udržet určitý standard a dělat věci poctivě," říká filmařka, která studentského Oscara získala osmadvacet let poté, co jím byl oceněn snímek Ropáci tehdy začínajícího režiséra Jana Svěráka.
Ten později dosáhl na Oscara také v hlavních kategoriích. Jeho celovečerní Kolja byl před dvaceti lety vyhlášen nejlepším neanglicky mluveným filmem. Dvořáková už rovněž pracuje na celovečerním scénáři. Jedná se prý o jiný příběh, ale ve stylu podobném titulu Kdo je kdo v mykologii. "Opět budeme pracovat s filmovým trikem," přibližuje režisérka.
Česká vášeň pro houbaření se v jejím filmu projevila ve svérázné podobě. A nakonec došlo i na tradičnější houbu. Na premiéře dostala Dvořáková od vědců z Mikrobiologického ústavu krabici, ale dort v ní nebyl. Seděla v ní obří hlíva ústřičná, kterou vypěstovali v laboratoři.
Do filmu, který získal studentského Oscara, obsadila česká režisérka dva herce a plíseň
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist