Někdo novátorské opery miluje, někdo se jim vyhýbá. Ukázal to i sobotní přímý přenos z Metropolitní opery. V New Yorku bylo nabito a dlouho se tleskalo, v pražském kině Světozor slabá návštěva. V brněnské Redutě ještě slabší.
Čechy nepřitáhla ani reklama na "nejvyšší tón v historii MET". Přitom opera Anděl zkázy od britského skladatele, dirigenta a klavíristy Thomase Adèse je od loňské salcburské premiéry považována odborníky za vrcholné dílo hudebního divadla.
Třebaže autor této recenze žádnou "notu A nad vysokým C" nezaslechl či přeslechl, nechyběla mu. Existovala serióznější lákadla. Především přímý přenos Adèsovy předchozí opery, shakespearovské Bouře, v roce 2012. Už tehdy v roli Ariela excelovala americká sopranistka Audrey Lunová a jako Trinculo na sebe upozornil britský kontratenor Iestyn Davies.
Gramofonová nahrávka Bouře dostala cenu Grammy a Adès získal Brit Award jako skladatel roku. Přední současný muzikolog Alex Ross po zhlédnutí Anděla zkázy označil Adèse za virtuosa extrémů. A kdyby nic jiného: inspirace scénářem stejnojmenného filmu Luise Buňuela z roku 1962 je záměr prostý jakékoli obchodní vypočítavosti.
Příběh ze života smetánky, v němž se večeře protáhne do ničivého nedohledna a uzavře přítomné do jednoho prostoru, trvá v Buňuelově slavném surrealistickém filmu 90 minut. V opeře o půl hodiny déle.
Španělsko z éry diktátora Franka asi připomene málokomu. Jak ale patnáct osob vinou stísněnosti, hladu a žízně ztrácí zbytky lidskosti a klesá do pusté živočišnosti, začne divákům připomínat dnešek. Především zmatkem, sobectvím a znehybnělostí myšlení, natož konání.
Adèsova hudba, poučená zejména Richardem Straussem, Sibeliem a Stravinským, přesto vždy svébytná, tvaruje i v nejkratších plochách do výrazných typů aristokrata, klavíristku, zpěvačku, doktora, majordoma, plukovníka a další.
Muzikálnost sólistů je dokonalá, jsou většinou sehraní ze společných účinkování v evropských inscenacích Anděla zkázy. Sám Adès je od dirigentského pultu přesně vede a soustřeďuje se na ně nejméně tak jako na orchestr.
Režisér i libretista Tom Cairns se nechává k dobru věci hojně vést Buňuelovým filmem. Ani živé ovce na scéně ale nezneklidní tak jako mimika a gesta společensky vykloubených jedinců. Audrey Lunová strhuje pozornost už rozsahem své Leticie: vysoká E a F, známá z Královny noci v Mozartově Kouzelné flétně, zpívá bez zakolísání. Ještě obdivuhodnější je však pěvecký výraz, který ji řadí málem k dramatickým sopránům.
Britský basista John Tomlinson našel v 72 letech jako doktor jednu ze svých životních rolí. Pokud se některému posluchači nedařívá nalézt půvab v kontratenorech, tentokrát má štěstí: Iestyn Davies výtečně využívá svého hlasového oboru coby sebestředný snob Francisco. Nadprůměrná je tu ovšem každá role.
Druhé, závěrečné jednání míří v ději i hudbě do smírnějších poloh a vyslovenou útěchou zní milostný duet Eduarda a Beatrize. I když v buňuelovském duchu končí ve skříni. Sečteno: Adèsova matka, výtvarnice a žákyně Dalího a Duchampa, může mít radost.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist