První německá města mohou zakázat vjezd dieselovým automobilům. Rozhodl o tom nejvyšší správní soud v Lipsku. Podle ochránců životního prostředí z organizace Deutsche Umwelthilfe by tak ještě letos mohla začít platit první omezení. Do budoucna by se zákaz mohl týkat desítek německých měst.
V první řadě půjde o Düsseldorf a Stuttgart, která dlouhodobě překračují hraniční hodnoty pro oxid dusičitý. Právě u nich soudy rozhodovaly, zda je možné beze změny zákona zakázat vjezd dieselovým automobilům. Přestože v úterý kancléřka Angela Merkelová (CDU) prohlásila, že se rozsudek týká pouze těchto dvou měst, opozice varovala, že jde o precedens, a další města tak mohou vjezd rychle zakázat. Soud ve Stuttgartu už dříve konstatoval, že právě zákaz aut jezdících na naftu je nejefektivnějším opatřením ke zlepšení čistoty ovzduší. Zákaz se nemá vztahovat na vozy splňující emisní normu Euro 6.
19 procent
z celkového množství 700 tisíc ojetin, které se v Česku každoročně prodají, připadá na vozy dovezené z Německa.
"Zákaz bude určitě znamenat zlevnění ojetých vozidel, která nebudou splňovat normy potřebné pro vjezd do měst," říká člen expertní automobilové skupiny PwC ČR Vojtěch Opleštil. Nejen podle něj omezení vozů na naftu vyvolá příliv německých ojetin do Česka a také dalších zemí, v nichž podobná opatření zatím nejsou na pořadu dne.
V Německu je v současné době registrováno přibližně 15 milionů osobních naftových vozů. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6, a jejich majitelé se tedy zákazů obávat nemusejí.
Podle společnosti Cebia, jež se zaměřuje na prověřování původu nabízených ojetých aut, se v Česku ročně prodá zhruba 700 tisíc ojetin. Více než 70 procent připadá na tuzemské vozy, přibližně pětina pochází z Německa.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.