Telekomunikační firma ČD − Telematika, jež v Česku disponuje po O2 druhou nejrozsáhlejší sítí optických kabelů, změní majitele. Podle informací HN se státní České dráhy, které v ní nyní drží 69,18 procenta akcií, rozhodly svůj podíl odprodat.
Více důvěryhodných zdrojů z resortu dopravy hovoří o tom, že kupcem by se měla stát jiná státní korporace − Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta by se následně měla pokusit vykoupit podíly i od minoritních akcionářů a firmu tak stoprocentně ovládnout. Dlouhodobým cílem státu je totiž mít svého vlastního providera, telekomunikačního operátora sloužícího pro celou státní správu.
Mluvčí Českých drah Radek Joklík potvrzuje, že prodej majoritního balíku se skutečně chystá, ale nekomentoval, kde by akcie měly skončit. "Z pohledu našeho hlavního byznysu tato dceřiná společnost nezapadá do dlouhodobé strategie skupiny České dráhy. V nejbližší době proto zahájíme kroky, jejichž cílem bude tento náš kontrolní podíl prodat," uvedl Joklík.
Součást železniční sítě
◼ Firma ČD – Telematika vznikla v roce 1994, provozuje páteřní síť 3500 kilometrů optických kabelů podél hlavních železničních tratí napříč republikou. Svým zákazníkům poskytuje internetové, hlasové i datové služby.
◼ Mezi klíčové zákazníky firmy patří celá skupina Českých drah, stejně tak Správa železniční dopravní cesty. I v tom má uvažované spojení se SŽDC – která provozuje, udržuje a staví železniční tratě – jistou logiku.
Majetek, lidé, výsledky
◼ Firma má kromě jiného v majetku i tři datová centra (dvě v Praze a jedno v Pardubicích), práci dává více než 500 zaměstnancům.
◼ Za rok 2016 vykázala firma tržby ve výši zhruba 1,7 miliardy korun, zisk před zdaněním meziročně poklesl o 38 procent na 64 milionů korun.
SŽDC skrze mluvčího Marka Illiaše uvedla, že v této věci nyní "nepodniká žádné kroky". Nicméně uvažovaný přeprodej akcií z ČD na správce české železniční sítě potvrdil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Ten také celý záměr považuje za rozumný. "Je to jen jedna z variant. Konečné řešení, že se vlastníkem firmy ČD − Telematika stane SŽDC, podporuji," uvedl ministr pro HN. Nezbytným předpokladem uskutečnění celé transakce je ale schválení ze strany orgánů Českých drah i SŽDC. K tomu podle dostupných informací zatím nedošlo.
Pokud by SŽDC akcie od Českých drah koupila, měla by se snažit vykoupit i podíly dvou současných minoritních akcionářů. Především firmy UNI Telematika, která ve firmě drží 29,04 procenta, za níž stojí olomoucký miliardář Pavel Hubáček, mimo jiné i majitel banky Creditas. Podle některých zdrojů už "oťukávací" rozhovory s Hubáčkem započaly, přičemž podnikatel měl údajně vyjádřit ochotu prodat. Na přímý dotaz však Hubáček ani po několika urgencích neodpověděl. Zbylých 1,78 procenta ČD − Telematiky drží stavební firma OHL ŽS. "Případné záměry o transakcích tohoto typu nekomentujeme," reagovala mluvčí firmy Jana Matulajová.
O stoprocentní ovládnutí ČD − Telematiky stát neúspěšně usiluje už několik let. Českým drahám se v mezičase podařilo vykoupit jen některé drobné podíly z dříve atomizované vlastnické struktury. Šlo o akcie ve vlastnictví Odborového svazu železničářů a firmy AŽD. Takto dokázaly ČD zvýšit svůj podíl z původních 59 procent akcií na nynějších 69 procent.
Nicméně se drahám nepodařilo koupit rozhodující třetinový podíl, který nyní drží zmíněný Pavel Hubáček. Už dvakrát si jej stát nechal "vyfouknout". Poprvé v roce 2014, když šéfové ČD neodpověděli na relativně velmi vstřícnou nabídku podnikatele Davida Knopa-Kostky. Ten stál za společnostmi Nyland Holding a Titulus Holding, které třetinový balík tehdy držely. Nabídková cena uvedená v Kostkově dopise z června 2014 byla "jen" 198 milionů korun. Podíl nakonec koupila firma Dial Telecom. Této firmě daly v dubnu 2016 České dráhy nabídku, že její podíl koupí za 405 milionů korun. Ovšem Dial Telecom nakonec akcie prodal Hubáčkově firmě UNI Telematika. Podle neoficiálních informací se prodejní cena pohybovala v rozmezí 400 až 600 milionů korun.
O transakce s akciemi ČD − Telematiky, roli manažerů Českých drah i státních úředníků se zajímala také policie. Podezřelou skutečností bylo mimo jiné to, že bývalý generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz po svém odchodu ze státní firmy uzavřel kontrakt s firmou O2 Czech Republic, ovládanou miliardářem Petrem Kellnerem. Jejím jménem se Kurucz snažil některé minoritní podíly vykoupit pro konkurenční telekomunikační firmu.
Vysloužil si za to mimo jiné i tvrdou kritiku ministra dopravy Ťoka, který prohlásil, že Kurucz se "v podstatě snaží státu ČD − Telematiku ukrást". HN chtěly získat i Kuruczovo svědectví, ale manažer se k případu už odmítá vyjadřovat. V minulosti však popřel, že by se někdy ocitl ve střetu zájmů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist