HN: Jaká je role Česka, Slovenska a střední Evropy v budoucích plánech GE? Na začátku roku jste prodávali část svých továren v Maďarsku.
V Česku je největší váha GE Aviation − projekt nového turbovrtulového motoru GE Catalyst, který tady máme. GE má ve střední Evropě zhruba dvacet tisíc lidí a hodně se zde zaměřuje na energetiku nebo zdravotnickou techniku. Zdravotnictví je odvětví, které bude v Evropě i všude na světě dál růst.
Budoucí plány ale nekomentujeme. Stejně jako se vyvíjí trh, technologie a situace na globálních trzích, tak i v GE neustále probíhá proces, kdy přehodnocujeme aktivity, které máme. To je normální, protože svět není statický a my chceme být vždy krok napřed, pokud jde o technologie, protože jsme technologická firma.
HN: Technologická firma? GE má problémy, za poslední dva roky klesla hodnota akcií o padesát procent. Jak se tak velká a stará firma oživuje a adaptuje na svět nové ekonomiky a co vy konkrétně pro to budete dělat v Evropě?
Evropa je pro nás velice důležitý kontinent. Je to po Spojených státech druhý největší trh, z hlediska kapacit opravdu významný region, pracuje tu 92 tisíc lidí, je zde spousta vývojových center. Evropa je v čele transformace energetiky, která vlastně nastartovala a probíhá tady s veškerým dopadem, který to na průmysl má. To se netýká jen GE, ale i dodavatelů energií a výrobců zařízení. Nacházíme se v období zásadní přeměny některých odvětví, v nichž je energetika nejdůležitější, a součástí té změny je i GE.
◼ Důležitější než to, kde bude v Česku stát továrna na nové letecké motory, je hodnota lidí a toho, co umějí, zdůrazňuje šéf GE Europe, když mluví o svém dítěti – projektu na nový turbovrtulový motor Catalyst, který GE vyvíjí v Česku a do něhož zapojuje české experty.
◼ "Investice GE je největší v prvotní fázi do know-how a přidané hodnoty. Samotná budova je relativně zanedbatelná část celé investice. Nejdůležitější je přístup k lidem, k inženýrům. Ti dodávají místu přidanou hodnotu. To, že je Česko centrem tohoto nového projektu, nebylo uvnitř GE jednoduché vyjednat," vysvětlil Stračár poté, co se nechal s prototypem nového motoru v letňanské továrně vyfotit.
◼ Podobný projekt je podle něj příkladem toho, že sny některých politiků o znovuobnovení hranic v Evropě nedávají smysl. "Catalyst je globální projekt, odběratelé jsou globální a technologie, které do toho jdou, jsou to nejlepší, co v tuto chvíli existuje. V málokteré evropské zemi by to šlo udělat jen na čistě národní úrovni," zdůraznil. "Možná v Americe, která je sama o sobě kontinentem a je tam hodně zkušeností. Představy některých politiků, že se budou dělat hranice a že vrátíme svět zpátky, kde byl před dvaceti lety, protože teď je možná po tom společenská poptávka, nemohou fungovat."
◼ Peter Stračár vystudoval Technickou univerzitu v Košicích. Působil ve firmách IBM a Hilti. Od roku 2013 vedl středoevropské aktivity GE. Je ženatý a má tři děti.
HN: Bude tedy GE například v energetice prodávat některé své části? Třeba plynové turbíny z bývalého Alstomu mají problémy. Nedávno byla v USA valná hromada a objevily se zprávy, že jeden z možných scénářů je rozpad či rozdělení GE.
Scénářů, které si můžete přečíst v médiích, jsou spousty. Ano, my jsme v transformaci. Rozhodnutí, které vícekrát zaznělo od našeho CEO Johna Flanneryho a vedení, je, že zůstávají tři pilíře, které jsou velmi významné pro firmu: veškerá energetika, doprava, z níž nejdůležitější část je právě GE Aviation, a zdravotní technologie. A to se prolíná s 3D tiskem a podobnými novými technologiemi včetně digitálních. Zároveň probíhá vnitřní diskuse, jaká budoucí struktura je optimální, a spousta věcí je otevřených.
HN: Vraťme se ale k nové ekonomice. Jak těžké je pootočit kormidlo v tak velké korporaci, která má kořeny až k Thomasi Alvovi Edisonovi, která má americké akcionáře a zároveň působí globálně? V technologickém světě se přece všechno rozhoduje rychle, a vy se označujete za technologickou společnost.
Mezi technologiemi v oblasti spotřeby a komunikace a průmyslovými technologiemi je velký rozdíl. Vrcholem těch průmyslových je třeba letecký motor, ať už jde o materiály, fyziku, dynamiku, elektroniku. Naprosto jiný svět je ten, kde se píše kód pro software, a jiný ten, kde se čtyři až šest let vyvíjí letecký motor, který pak jako produkt žije minimálně dvacet třicet let.
Co se dočtete dál
- V placené části Peter Stračár odpovídá mimo jiné na otázky, jaký je rozdíl v pohledu na budoucnost firmy z Ameriky a z Evropy, zda pro GE představuje problém brexit či zda od firmy dostal vlastní letadlo.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist