Skupina Home Credit prodělala v prvním čtvrtletí letošního roku 31 milionů eur (803 milionů korun). Loni za stejné období firma, která podniká na splátkovém a bankovním trhu, vykázala zisk v přepočtu přes dvě miliardy korun. Na vině je především zpřísnění podmínek a zavedení tvrdší regulace na úvěrovém trhu v Číně, který je přehřátý. Jen v samotné Číně dosáhla ztráta Home Creditu 88 milionů eur, tedy 2,3 miliardy korun.
Home Credit je klíčovou částí skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Prudký růst, který zaznamenával v poslední době, se ale citelně zpomalil. Loni za celý rok byl meziroční nárůst objemu nově poskytnutých půjček 80 procent. Letos v prvním čtvrtletí to ale bylo jen 2,6 procenta (na 4,4 miliardy eur). Bez započtení Číny to bylo o 28,4 procenta. Na trhu, který se na nových půjčkách podílí z více než poloviny, došlo k poklesu o 11,6 procenta. Home Creditu se naopak velmi dařilo na Filipínách, kde objem půjček narostl o 150 procent, v Indii (růst o 110 procent), Indonésii (130 procent), rostl ale i v Rusku.
"Výsledky odpovídají našim očekáváním s tím, jak naplňujeme naši strategii napříč zeměmi, kde působíme, a speciálně v oblasti on-line služeb. V Rusku, Vietnamu a Kazachstánu pokračovaly dobré výsledky z roku 2017. V Indonésii, na Filipínách a v Indii jsme posílili tržní podíl díky on-line prodejům a lokálním partnerstvím," popisuje Jiří Šmejc, šéf společnosti Home Credit a její minoritní akcionář.
Home Credit nadále pokračuje v expanzi své prodejní sítě. Meziročně navýšil počet prodejních kamenných míst o 94 874 na více než 400 tisíc, přičemž se stále více soustřeďuje na on-line prodeje, aby portfolio produktů mohl nabídnout co nejvíce kanály. Meziročně mu stoupl počet aktivních klientů (těch, kteří splácejí úvěr) o 23,4 procenta na 28,9 milionu. Podíl nesplácených úvěrů i kvůli Číně vzrostl z 6,9 procenta na konci roku 2017 na nynějších 8,2 procenta.
V Číně v uplynulých letech zaznamenal trh půjček a on-line úvěrů strmý růst. V zemi vzniklo tisíce různých poskytovatelů, často si lidé půjčovali mezi sebou (peer-to-peer půjčky), nastal boom mikropůjček. Na dva miliony Číňanů si třeba v jednom měsíci půjčilo u více než jedné úvěrové firmy, a i proto čínská vláda koncem loňského roku sáhla k řešení situace zaváděním přísných regulací. Zaměřeny jsou na predátorské půjčky a řízení rizik, jakož i na ochranu spotřebitelů.
"Pocítili jsme to tak, že část lidí přestala splácet a zároveň se na nás začalo obracet mnohem víc lidí. Bylo vidět, že není kde si půjčit," popsal Šmejc v nedávném rozhovoru pro MF Dnes.
V následujících měsících se ukáže, jak dobře se Home Credit na čínské změny připravil a zda se poučil ze situace v Rusku, která skupinu výrazně trápila před několika lety. Je ale velmi pravděpodobné, že na loňský zisk ve výši 6,5 miliardy korun nenaváže.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist