Ve Francii se schyluje k největší privatizaci za posledních deset let. Prezident Emmanuel Macron plánuje, že investorům nabídne podíly ve třech velkých podnicích, včetně loterijní společnosti Francaise des Jeux.

To by mělo přinést zhruba 15 mi­­liard eur, tedy v přepočtu asi 390 ­miliard korun, které Paříž hodlá použít na financování výzkumu a inovací a v menší míře také na snížení vysokého veřejného dluhu.

Čeká se velký zájem

Ještě během své předvolební kampaně Macron sliboval, že zmodernizuje francouzskou ekonomiku a bude investovat do moderních technologií. Jenže napjatý státní rozpočet mu v tomto ohledu svazuje ruce. Aby získal důvěryhodnost u svých evropských partnerů, musí udržet rozpočtový schodek pod třemi procenty HDP. Na tuto úroveň se Francie dostala teprve loni, po dlouhých deseti letech.

15 mld. EUR

Tolik peněz by Francie měla získat prodejem podílů ve státních firmách. Část peněz půjde do inovačního fondu, část na splácení veřejného dluhu.

Prezident se proto rozhodl sehnat peníze jinde, tedy prodejem podílů ve státních firmách. Dnes zveřejní návrh zákona, který privatizaci umožní. Podle francouzských médií se vypustí dřívější závazek, že si stát ve firmách musí udržet nejméně 50procentní podíl.

A co Francouzi investorům nabídnou? Na seznamu jsou podíly ve společnosti Aéroports de Paris, jež má na starosti provoz velkých pařížských letišť Charlese de Gaulla i Orly, a menšího Le Bourget. Ve firmě stát vlastní podíl ve výši 50,6 procenta. Jedním ze zájemců má být i společnost Vinci. Tato hlavně stavební skupina provozuje i velkou část francouzských dálnic. Vinci už navíc v Aéroports de Paris vlastní osmiprocentní díl, který by tak mohla navýšit. Čeká se ale celkově velký zájem, napsal list Financial Times.

Vedle toho se Paříž hodlá zbavit i podílů ve zmíněné loterijní společnosti Francaise des Jeux nebo opět i v energetickém koncernu Engie. Alespoň jednou si vloni u Francaise des Jeux vsadilo přes 26 milionů Francouzů a podnik utržil rekordních 15,1 miliardy eur.

Stát si naopak uchová akciové balíky ve strategicky významných podnicích, které se zabývají jadernou energetikou či obranou. Sahat nehodlá ani na státní železniční společnost SNCF.

Peníze půjdou na inovace

Zatím není jasné, o jak velké podíly Aéroports de Paris, Engie a Francaise des Jeux se bude jednat. O tom se prý ještě rozhoduje, uvedl deník Financial Times s odkazem na dobře informované zdroje.

Ani přesné načasování ještě není jisté. "Rozhodneme se, až přijde správná chvíle. Všechno ale závisí na podmínkách na trhu," uvedl ministr financí Bruno Le Maire pro ekonomický list Les Echos. Očekává se, že to nebude dříve než na začátku příštího roku. "Tyto podíly mají hodnotu asi 15 miliard eur, které můžeme investovat do naší budoucnosti," upozornil ministr.

Mnozí Francouzi považují privatizace za citlivou záležitost. Jak to vypadá, když se ve Francii sáhne do fungování státní společnosti, ukazuje i příklad zmíněné železniční společnosti SNCF. Macron připravil reformu, jež výrazně osekává rozsáhlé zaměstnanecké výhody pro nové pracovníky drah. To a hlavně obavy, že v budoucnu by stát mohl podnik privatizovat, pak vedlo ke stávkám a protestům. Ty začaly v dubnu a měly skončit 23. června. Odbory v nich ale chtějí pokračovat i v létě.

Pro vládu je proto důležité vysvětlit veřejnosti, proč se nyní podílů v některých firmách zbavuje a jak peníze využije. Z velké části mají putovat do speciálního inovačního fondu, který Macron nechal založit.

V něm už skončila část příjmů z menší privatizace z loňského podzimu, kdy vláda prodala zhruba čtyřprocentní podíl v Engie a 4,7 procenta v automobilce Renault. Aktuálně ve fondu "leží" 1,6 miliardy eur.

Macron doufá, že se mu postupně podaří navýšit objem fondu na deset miliard eur.