Doslova na vlastní pozadí mohou fanoušci čtyř týmů, které ještě zůstávají na fotbalovém mistrovství světa v Rusku, vyzkoušet lavičky české značky mmcité. Firma z Bílovic u Uherského Hradiště, která je dodala, je takto přítomna u stadionů v Petrohradě a Moskvě, kde se semifinále turnaje a souboje o bronz a zlato konají.
"Šlo o stovky laviček, zakázku za několik milionů korun. Tak velké zakázky jsou v našem oboru, tedy vybavování městského mobiliáře, spíš výjimečné, většinou jde o kontrakty o řád nižší," popisuje designér a spolumajitel mmcité David Karásek. Rusko je podle něj silný trh, kde se momentálně hodně staví. "Jsme však pro ně relativně drazí. Zároveň je pro nás ruský trh složitý, protože tam nemáme chráněný design a naše věci se tam často kopírují lokální konkurencí," poznamenává.
Lavičky české značky mmcité mají mezinárodní úspěch. Podívejte se, jak vypadá model eBlocq
Firmě, za kterou kromě Karáska stojí jeho společník a bývalý spolužák ze studií na zlínské katedře designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové Radek Hegmon, se v posledních letech za hranicemi Česka daří. Na jejich produktech sedávají zaměstnanci centrály Googlu v Silicon Valley či turisté na vyhlídce pod vrcholem Mont Blancu. Na poli sportu je významnou referencí sezení v olympijském parku v Riu de Janeiru, který vznikl pro hry před dvěma lety.
800 mil. Kč
byl loňský obrat celé skupiny mmcité. Ta zahrnuje výrobu městského mobiliáře (například laviček a odpadkových košů) v divizi mmcité1 a pak divizi mmcité+, která se zaměřuje na dopravní infrastrukturu jako nádraží či zastávky.
25 let na trhu
je letos firma mmcité. Společnost od jejího vzniku spoluvlastní Radek Hegmon a David Karásek. Vystudovaní designéři začali postupně své projekty i sami vyrábět. Soustředili se na oblast, ve které viděli díru na trhu – designové lavičky, odpadkové koše a další vybavení veřejného prostoru měst. Dnes vyrábějí například i tzv. chytré lavičky s wi-fi či možností dobíjení telefonu.
Firma je v tendrech na vybavování parků, letišť, obchodních domů a dalších míst s velkou kapacitou lidí úspěšná i letos. Už má domluveny další velké projekty v New Yorku, Soči, ve Spojených arabských emirátech či ve Francii.
Mít co nejširší regionální záběr je podle Karáska klíčové, neboť ekonomická kondice jednotlivých trhů je vždy rozdílná a zaměření na jeden daný trh by se nemuselo vyplácet. "Máme vlastní pobočku v jedenácti zemích světa, obchodujeme v desítkách dalších. O zakázky soupeříme s konkurencí, jako je španělská Santa & Cole, americká Landscape Forms nebo italská Metalco," podotýká.
V zemích Evropské unie se po roce 2014 změnily dotační programy a dotklo se to i podpor, které na různé projekty mohou získávat radnice měst a další úřady − klíčoví zákazníci firmy. Pro mmcité to znamenalo, že se firmě v roce 2015 mírně propadly tržby, a taky to, že se později začala orientovat víc i na trhy mimo Evropu.
Co se dočtete dál
- Firma zřejmě nestihne uspokojit veškeré poptávky zákazníků, do budoucna uvažuje o dalších výrobních závodech včetně USA.
- Jak společnost paradoxně limituje světová konjunktura.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.