Kvůli stále většímu provozu na evropských letištích se zvyšuje i počet případů, kdy se letadlo výrazně zpozdí. V létě jde až o trojnásobek případů oproti zbytku roku. Prudce roste i počet Čechů, kteří si horší služby nenechají líbit, na letecké společnosti si stěžují a chtějí po nich peníze. Rostoucí počty případů potvrzují data na českém trhu působících společností Click2Claim a ClaimAir, které kompenzace vymáhají.
"Od začátku roku do konce června zaznamenáváme navýšení počtu žádostí o kompenzaci v desítkách procent. Minulý rok jsme úspěšně vyřídili žádosti 21 tisíc klientů. Letos očekáváme, že číslo přesáhne 30 tisíc," uvedl František Herynk, ředitel Click2Claim. Druhá česká firma z oboru, ClaimAir, uvádí letos zatím 17 200 případů, což je meziroční nárůst o 80 procent.
Zpoždění letů je nejčastějším důvodem žádosti o náhradu. Nárok na odškodnění vzniká, když je let zpožděn o tři a více hodin, začíná a končí na letišti členského státu EU a cestující letí s evropskými aerolinkami. Průměrná vyplacená kompenzace českým turistům se podle Herynka loni pohybovala kolem 350 eur, tedy necelých devíti tisíc korun. Celosvětový průměr je vyšší (asi 400 eur), protože nejvíce cest Čechů je v rámci Evropy − odškodnění se odvíjí od délky letu.
Co se dočtete dál
- Při jakém zpoždění má klient nárok na kompenzaci?
- Na které aerolinky si lidé nejčastěji stěžují?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.