V posledních dvou letech se celá řada českých firem snaží svůj podnikatelský úspěch z domácího trhu přenést do Indie. Tento trend je zvlášť potěšující u firem z kategorie malých a středních. Někteří podnikatelé již dokonce hlásí konkrétní pozitivní výsledky.

Na druhé straně stále platí, že indický trh je náročný, a to z mnoha hledisek. Není až tak obtížné najít na tamějším trhu poten­ciálního partnera, ale tím obchod teprve začíná. Rozhodující na cestě k zamýšlenému výsledku je především vytrvalost, protože hlavně na začátku se obvykle dostaví celá řada překážek, které firmy odradí od dalšího postupu, takže své vazby s indickým trhem přeruší.

Podnikatelský inkubátor v Indii spolupracuje se zástupci CzechTradu

V březnu loňského roku se uskutečnila mise českých firem do jihoindického Bengalúru (stát Karnátaka) organizovaná místní kanceláří CzechTradu, českým velvyslanectvím a Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP). V závěrečné diskusi o dalším působení na nejrychleji rostoucím trhu světa vznikla myšlenka zřízení podnikatelského inkubátoru, který by pomohl českým firmám právě v té "zahřívací" fázi vstupu na trh.

Díky dobré diplomatické práci se během několika měsíců podařilo vybudovat Český podnikatelský inkubátor, který je provozován indickým podnikatelem v kaž­dodenním kontaktu s ředitelem zahraniční kanceláře CzechTradu v Bengalúru. Podnikatelský inkubátor poskytuje kancelářské zázemí a je vhodným místem pro české start-upy, protože se tam vytvořily velmi blízké vztahy s místním podnikatelským prostředím a vládou státu Karnátaka.

Český průmyslový klastr, který vzniká v Bengalúru, by měl poskytovat prostory až 15 výrobním firmám.

Průmyslové Bengalúru bylo pro tento účel vybráno jako centrum indického moderního průmyslu; působí tam nejvíce zahraničních výrobců především ze sektoru strojírenství, obranného a leteckého průmyslu. Město však z hlediska nákladů na osobu a poměru výdajů ke mzdám zůstává relativně levné.

Nový model exportní strategie

České úsilí o udržitelné působení v Indii tímto projektem nekončí. Česká obchodní diplomacie a AMSP připravují na listopad letošního roku další misi do Bengalúru, při níž by chtěly co nejvíce poznat místní poptávku a podnikatelské prostředí. V připravovaném programu mise se počítá nejenom se semináři organizovanými místními podnikatelskými asociacemi, ale především je připravena série B2B setkání přímo u místních firem dle sektorů českých účastníků tak, aby se domů vraceli pokud možno s kontaktem na vhodného obchodního nebo podnikatelského partnera.

Vrcholným momentem mise bude představení nového projektu Českého průmyslového klastru 2020, jehož základní úlohou je vytvořit pro české firmy výrobní, vývojové i kancelářské zázemí v samostatném objektu umístěném v průmyslové zóně. Klastr by měl poskytovat prostory až 15 výrobním firmám, které mohou využít efektu sdílených služeb, jako jsou třeba služby právní a účetní. Prostor bude poskytnut i pro vývojové dílny startupových firem, které v regionu zcela určitě najdou i vhodné investory nebo zkušené lokální pracovní síly − Bengalúru je ve světě známé svým zázemím pro vědu a výzkum.

Koncepce Českého průmyslového klastru je novým modelem exportní strategie a zcela určitě si zaslouží zájem českých exportérů a investorů v Indii. Mise do Bengalúru jistě sehraje důležitou roli ve sdílení zkušeností s indickým byznysem i pro ty, kteří své obchodní aktivity v Indii teprve zvažují.

Podpora státu českým firmám v Indii bude spočívat nejen v poradenské činnosti CzechTradu a AMSP, ale také v sehrané exportní asistenci ze strany projektu Tým Česko (více o této platformě si můžete přečíst ZDE).

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist