Tuzemská firma Liftago dlouhou dobu působila pouze v Praze. Postupně se rozšířila i do dalších měst − v Česku jezdila v Brně, Ostravě, Zlíně a Liberci, na Slovensku v Bratislavě. Od včerejška si cestující mohou skrze mobilní aplikaci, která propojuje zájemce o jízdu s taxikářem, objednat jízdu i v dalších krajských městech.

Liftago nově funguje i v Českých Budějovicích, Plzni a Ústí nad Labem. "Postupně budeme spouštět ostatní krajská města. V nich máme zhruba dvě stovky řidičů. Spuštění dalších měst je tak otázkou následujících týdnů," říká ­Ondřej Krátký, výkonný ředitel společnosti.

Firmu k rozhodnutí expandovat přivedli sami zákazníci. Z dat o využívání své aplikace zjistila, že se zákazníci snaží objednávat taxíky i v oblastech, kde podnik zatím nepůsobí. "Rozhodli jsme se proto vybudovat celonárodní síť digitálních taxíků," uvádí Krátký.

Alternativní taxi

Liftago

◼ První alternativní taxislužba v Česku vznikala už okolo roku 2012. V roce 2014 začala používat unikátní princip aukcí. V nich řidiči mohou soutěžit v tom, jakou cenu zájemcům o jízdu nabídnou.
◼ V současnosti působí už v osmi českých městech a v Bratislavě.

Uber

◼ Americká společnost propojuje řidiče se zájemci o jízdu už od roku 2010. Společnost se dlouhodobě prezentuje jako zprostředkovatel spolujízdy, a nikoliv jako taxislužba. Globálně má mnoho odpůrců, především z řad taxikářů. Ti žádají, aby její řidiči splňovali stejná pravidla jako taxikáři.
◼ Od roku 2011 firma rozšířila svou působnost do více než 600 světových měst.

Taxify

◼ Estonská obdoba Uberu byla založena v roce 2013 v Tallinnu. Stejně jako americká firma je častým terčem kritiky.
◼ Firma působí ve 26 zemích a v desítkách měst napříč kontinenty.

 

250 mil. Kč

Nejméně tolik utratili loni lidé za jízdu taxíkem přes Liftago. Provize firmy činí zhruba 10 až 20 procent.

Společnost plánuje využít svůj větší dosah k dalšímu rozšiřování nabízených služeb. V budoucnu by chtěla svými taxíky doplňovat jiné typy dopravy. "Vlakoví, autobusoví či letečtí dopravci dnes nemají ucelenou síť taxíků, která by mohla zákazníka dopravit z nádraží až ke dveřím domu," popisuje Krátký, kudy by se mohl dál ubírat byznys jeho firmy.

Současně by chtěl Krátký směrovat firmu i ke sdíleným jízdám. Těmi jsou podle něj služby typu spolujízdy přes on-line platformu BlaBlaCar. V ní určuje cestu řidič a cena zpravidla pouze pokrývá náklady. Zatím je to však podle něj legislativně příliš náročné.

Za spolujízdu se dříve sama označovala například alternativní americká taxislužba Uber. Loni však i Evropský soudní dvůr rozhodl, že se jedná o přepravní službu.

Liftago, na rozdíl od Uberu, od svého vzniku nikdy necílilo na řidiče bez taxikářského oprávnění. Tento ryze český projekt vznikl v hlavách zakladatelů Martina Hausenblase, Ondřeje Krátkého a Juraje Atlase kolem roku 2012.

Původní záměr byl širší než jen propojování taxikářů se zájemci o svezení. Firma například uvažovala o zprostředkovávání sdílení aut. Dále několikrát oznámila své plány na expanzi do zahraničí. To se zatím podařilo pouze v případě Bratislavy. Ohlašované plány na rozšíření do Rakouska, Polska či Maďarska ale zatím firma odsouvá.

"Vždy jsme měli v DNA, že chceme být globální," uvádí Krátký. Nyní však firmě přijde strategičtější rozšířit nejdříve své působení po Česku. Zahraniční expanzi proto nyní nechce blíže komentovat.

Liftago se řadí mezi největší konkurenty tradičních, dispečinkových taxislužeb. Kromě něj jim konkurují také zahraniční mobilní aplikace jako zmíněný Uber nebo estonské Taxify. Ty oproti Liftagu nekladou takový důraz na to, aby jejich řidiči měli povolení jezdit s taxíkem. Za to sklízejí dlouhodobě kritiku od taxikářů. Ti s Liftagem problém nemají.

"Liftago od začátku poskytuje svoje služby legálním taxikářům. My se vůči jakýmkoliv aplikacím, které provozují legální taxislužbu, nijak nevymezujeme," uvádí Karolína Venclová, tisková mluvčí Asociace koncesionářů v taxislužbě.

Uber nedávno v memorandu s českou vládou slíbil, že od řidičů bude vyžadovat potřebná oprávnění. Taxify nic podobného zatím nedeklarovalo. Před měsícem však ohlásilo činnost i v dalších českých městech − Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích.

jarvis_5b8eb7f1498ea2ce2af871ed.jpeg
Celostátní síť: V příštích týdnech budou taxíky služby Liftago jezdit ve všech krajích.
Foto: Liftago

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist