V listopadu 2016 svolala pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) tiskovou konferenci na pražské Výstaviště. Zhruba dvacítce shromážděných novinářů slavnostně oznámila změny, které v průběhu následujícího roku na Výstavišti chystá − mezi jinými rekonstrukci vstupní brány, vybudování griloviště či přírodního biotopu. "Jsou to projekty, které lze udělat velmi rychle," okomentovala to.

Střih, poslední únorový den 2018. Primátorka opět svolává tiskovou konferenci, kde představuje žhavé novinky, které by měly být v letošním roce. Nechybí mezi nimi zrekonstruovaná vstupní brána, griloviště a samozřejmě ani přírodní biotop s koupalištěm.

Podle výše zmíněného to vypadá, že hlavní motto končící primátorky, jež oznámila, že nebude obhajovat mandát a chce odejít do diplomacie, zní: "Slibem nezarmoutíš." Před čtyřmi lety přitom celou metropoli oblepily billboardy s Andrejem Babišem a Adrianou Krnáčovou s hesly jako "Tým profíků na magistrátu? Prostě ho postavíme". Nebo také "Hospodárné fungování města? Prostě na to dohlédneme".

Po bývalé ředitelce Transparency International a také náměstkyni ministra vnitra vede Prahu do voleb manažer Petr Stuchlík. "Petr Prahu fakt nakopne. To vám garantuji," říká šéf hnutí ANO Andrej Babiš na billboardech, jež nyní zaplavily hlavní město.

Miliardové přebytky a spadlá lávka

Jen s mírnou nadsázkou lze říct, že hlavní, co po čtyřletém vládnutí týmu Adriany Krnáčové v Praze zbude, jsou miliardy v městské kase. Každoročně hospodařila s přebytkem, jen loni například činil sedm miliard korun.

Pražské projekty

Lítačka

Za jeden ze svých největších úspěchů považuje Adriana Krnáčová kartu na městskou hromadnou dopravu Lítačka. Podařilo se jí skutečně nahradit mnohonásobně dražší kartu Opencard, ale funkcí o moc více nemá. Pražský magistrát sice v srpnu oznámil, že ji nově půjde nahrát na platební kartu či In Kartu Českých drah a také virtuálně koupit na e-shopu dopravního podniku – jenže ten vzápětí zkolaboval. A řada lidí si stěžovala, že kupon zaplatila, ale ten se nenahrál.

Škodův palác

Hned po nástupu do funkce začala Adriana Krnáčová kritizovat smlouvu na pronájem Škodova paláce v Jungmannově ulici v centru Prahy, kde pracují úředníci města. A vypověděla opci na budoucí nákup budovy s tím, že město postaví nové sídlo na pražském Smíchově. Nájem se díky tomu sice zlevnil, jenže projekt nové radnice je u ledu a není jasné, kam úředníci půjdou po roce 2027, kdy vyprší nájem Škodova paláce.

Jak na letiště

Po letech dohadů se pohnul projekt dopravy na ruzyňské letiště, povede tam odbočka z vlakové trati Masarykovo nádraží – Kladno a skoro polovina bude zahloubená v tunelech. V červenci město zadalo vypracování dokumentace k tunelům mezi holešovickým Výstavištěm a Veleslavínem. Není ale reálné, aby vlak na letiště vyjel dřív než koncem roku 2028, protože je nutná změna územního plánu. Primátorka přitom ještě před prázdninami mluvila o tom, že by na letiště ráda prodloužila i metro A.

Signál v metru

Do konce října by měl být mobilní signál v pilotním úseku Muzeum–Roztyly na trase metra C. Celé metro má být pokryté nejdříve v roce 2022. Přitom ANO využilo právě nemožnost telefonovat v kampani před čtyřmi lety a slibovalo brzkou nápravu. Na většině nástupišť sice již jde telefonovat, ale datový signál je tak slabý, že prakticky žádnou webovou stránku nejde načíst.

Metro D

Ještě před čtyřmi lety byl termín otevření metra D z Pankráce do Písnice v roce 2023. Nyní je nejoptimističtější termín rok 2026. Hlavní problém je v tom, že město si nepořídilo včas pozemky a selhal i jeho plán uzavřít společný podnik se skupinou Penta, který by je vykoupil.

Smart cities

Až 300 milionů ročně slibovala primátorka dát do projektů "chytrého města" – tzv. smart cities. Nejviditelnějším krokem bylo kritizované pořízení drahé wi-fi do lanovky na Petřín či na lavičky MHD. "Povedl se však projekt otevřených dat, která budou moci využívat nejen instituce, ale i občané, což povede k finančním úsporám na budoucích IT systémech," říká bývalý zastupitel a dnes poslanec Ondřej Profant (piráti). Lidé budou moci s daty pracovat a tvořit aplikace, které například usnadní cestování nebo parkování.

Výstaviště a PragueCon

Poté co deník Aktuálně.cz upozornil na řadu podezřelých a také antedatovaných smluv, rada města odvolala ředitele pražského Výstaviště Pavla Klašku. Výstaviště potom zrušilo plánovaný festival fanoušků komiksů a seriálů PragueCon, který se měl na Výstavišti uskutečnit poslední zářijový týden. Akce, jež měla podle primátorky přilákat desetitisíce návštěvníků, nebyla vůbec připravená.

Koalice po sobě ale také zanechává řadu odsunutých či vůbec neprovedených projektů.

Poslední velká stavba, kterou město zprovoznilo, byl před třemi lety tunel Blanka, jenž zbyl jako memento po éře primátorování Pavla Béma (ODS). Zahájení stavby metra D je stále v nedohlednu a jediná větší stavba, která nyní finišuje, je nová čistírna odpadních vod v Bubenči za šest miliard korun, jež by měla být příští týden uvedena do zkušebního provozu.

Prahu pod vedením koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL, STAN) ale trápí kromě zamrzlé výstavby i zanedbaná údržba dopravních staveb. Loni v prosinci se zřítila Trojská lávka. O měsíc později město uzavřelo kvůli havarijnímu stavu na více než měsíc Libeňský most. Následně se ukázalo, že v havarijním stavu a potenciálně nebezpečných je v Praze řada mostů, například na Výtoni.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dozvíte, proč se v Praze nestaví velké stavby, proč padají mosty, jaký podíl na tom mají předchozí politické reprezentace a co město dělá s penězi, které se kvůli zamrzlé výstavbě nedaří utratit.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se