E-mailové schránky přeplněné žádostmi o souhlas se zpracováním osobních dat jsou zatím pro většinu Čechů nejviditelnějším projevem evropského nařízení GDPR. Za jediný viditelný projev novinek v ochraně osobních údajů to považují čtyři z pěti respondentů, kteří odpovídali v anketě měsíčníku Právní rádce. "Nařízení tak v první fázi úplně nesplnilo svůj účel," myslí si Jana Břeská, manažerka pro státní správu ze Sdružení pro internetový rozvoj. Kontrolu zavádění nových pravidel navíc komplikuje chybějící adaptační zákon. Jeho schválení čeští zákonodárci opakovaně odkládají.

Výhrady k praktickému zavádění nových pravidel, která v celé Evropské unii včetně Česka platí od května, má především Úřad pro ochranu osobních údajů. Tuzemské firmy a instituce podle něj žádají klienty o souhlas se zpracováním osobních údajů i tam, kde ho vůbec nepotřebují.

"Jedná se například o poskytování bankovních či telekomunikačních služeb. V těchto případech poskytnutí služby nesmí být vázáno na udělení souhlasu," upozorňuje předsedkyně Úřadu pro ochranu osobních údajů Ivana Janů. Práce s osobními údaji klientů se opírá o smlouvu mezi operátorem a klientem, bankám pak sběr dat nařizuje mimo jiné zákon proti praní špinavých peněz. A to je podle GDPR dostatečný důvod, proč mají osobní údaje sbírat a držet.

Zbytečný je dále souhlas také v případě, že mají osobní údaje posloužit k zápisu dítěte do kroužku a nadužívají ho také školy, které ke sběru dat dětí obvykle opravňuje školský zákon. "Nepotřebujete ho ani pro pořizování ilustračních fotografií z firemních akcí," dodává Eva Veličková ze Svazu průmyslu a dopravy.

Důvodů, proč firmy a instituce žádají své klienty o souhlas se zpracováním osobních údajů i tam, kde ho vůbec nepotřebují, je podle expertů několik. Některé se tím snaží předejít výmazu dat, která v minulosti získaly neoprávněně, jiné využily legislativní novinku jako marketingový trik k získávání nových zákazníků.

"Řada společností také nepřímo přiznává, že ve svých databázích mají neuvěřitelný nepořádek a raději zvolily cestu nejmenšího odporu a rozeslaly nový souhlas všem," upozorňuje Eva Škorničková, konzultantka v oblasti ochrany osobních údajů.

Jenže taková taktika se podle ní nemusí vyplatit. Firmy se tím vystavují riziku, že lidé přehlcení obtěžujícími e-maily odmítnou dát souhlas i tam, kde ho dříve poskytli. Podnik už ale nemůže vzít zpět ani zbytečně poslanou žádost. A tak může kvůli nepořádku v databázi přijít o kontakty na zákazníky.

Nadbytečné získání souhlasu navíc patří do nejzávažnější kategorie prohřešků proti GDPR a správcům a zpracovatelům dat za ně tak hrozí nejvyšší možná sankce − až půl miliardy korun pro instituce, firmám až čtyři procenta z jejich celosvětového obratu.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.