Brusel byl léta hrdý na „bruselský efekt“: když EU něco zreguluje, globální firmy se obvykle přizpůsobí. Nejznámějším příkladem je GDPR. Udělalo z EU světového rozhodčího pro ochranu dat a přimělo firmy uplatňovat jeho standardy i mimo Evropu.

Úspěch má ale svou cenu. EU postupně navrstvila na GDPR celou řadu digitálních předpisů, o platformách, datech, kybernetické bezpečnosti i umělé inteligenci. Dodržování pravidel se změnilo v bludiště a mnoho malých a středních podniků proto své ambice omezilo, nebo se dokonce evropskému trhu raději vyhnulo. Jak varuje Draghiho zpráva o konkurenceschopnosti, Evropa zaostává za USA a Čínou zejména v oblasti AI a cloudu, protože inovativní firmy jsou v každé fázi brzděny nesourodou a restriktivní regulací a často škálují raději v zahraničí.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak Digital Omnibus změní definici osobních údajů.
  • Jak návrh zmírní oznamovací povinnosti pro firmy.
  • Jak se umožní použití osobních údajů pro trénování AI na základě oprávněného zájmu.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.