V byznysu kolem pojištění přicházejí velké změny. Kvůli vývoji klimatu některá rizika nastávají častěji než dříve. "Třeba náhlé bouřky, při nichž nad relativně malým územím spadne obrovské množství vody," popisuje v rozhovoru Marek Jankovič, šéf České pojišťovny. Ale nejde jen o počasí. Stále více klientů uzavírá pojistky či nahlašuje škody po telefonu či on-line.
HN: Potkáváme se zhruba rok po vyhlášení soutěže Nej pojišťovna, kde bodovala i Česká pojišťovna. Jaký pro vás byl poslední rok?
Z pohledu růstu pojistného byl tento rok vcelku pozitivní, čísla za konec roku 2017 i první půlrok 2018 jsou dobrá. Pojistný trh zejména v oblasti neživotního pojištění roste poměrně dynamicky. Je to tažené i tím, že se prodává rekordně vysoký počet nových motorových vozidel a zdá se, že rok 2018 by mohl být ještě silnější než rok 2017. Roste i dovoz ojetých motorových vozidel. Logicky tak jde nahoru i havarijní pojištění a povinné ručení. S dobrou ekonomickou situací a růstem HDP roste i podnikatelské pojištění, a to o více než čtyři procenta. Životní pojištění se dostalo ze stagnace do mírného růstu okolo jednoho procenta, tam je potřeba ještě trochu zapracovat.
HN: Vidíte i nějaký negativní trend?
Jsou tu jevy, které na našem území nebyly úplně obvyklé. Třeba výskyt netypických škod, jako jsou náhlé bouřky, při nichž nad relativně malým územím spadne obrovské množství vody. Území na to většinou není připravené a najednou je z malého potoka rozvodněná řeka. Záplavy tohoto typu minulý rok způsobily hodně škod. A potom tu byl orkán Herwart, kdy se škody jen za naši pojišťovnu blížily půlmiliardě korun. Letos jsme měli rekordní léto s nejvyššími teplotami za posledních šedesát let, extrémní byla ale i zima. Výkyvy počasí a to, co se kolem nich děje, jsou věc, na kterou jsme nebyli zvyklí. A je otázka, zda se jedná o dočasný jev, který bude trvat dva tři roky, nebo nový fenomén, který přetrvá desetiletí. Pak by se na to země musela nějak připravit, hlavně na té lokální úrovni. Na prevenci záplav se již vynaložily určité investice. Ale je tu několik otázek. Jaké úpravy přesně dělat? Za kolik? A kdo to bude financovat?
Vystudoval Slovenskou technickou univerzitu. V pojišťovnictví pracuje od roku 1991, prošel několika pojišťovnami a dvakrát působil v roli prezidenta Slovenské asociace pojišťoven. Od roku 2015 je předsedou představenstva a generálním ředitelem České pojišťovny.
HN: Nedávno jste uzavřeli smlouvu s Monetou Money Bank o distribuci pojištění, od loňského roku už běží spolupráce s Českou spořitelnou. Proč?
Mezi pojišťovnami máme největší síť poboček a náš záměr je poskytnout klientovi komplexnější službu. Zatím prodáváme pojištění a naším cílem je lidem přiblížit i některé jiné typy finančních služeb, a to v oblasti bankovnictví, investic a penzí, které pokládáme za doplňkový produkt k životnímu pojištění. Chceme být firmou, která obslouží celou tuto oblast. Na zprostředkování služeb v bankovnictví jsme potřebovali partnera, a tak jsme si po výběrovém řízení vybrali Monetu.
Co se dočtete dál
- Jak šéf České pojišťovny vidí budoucnost pobočkové sítě v on-line době?
- Jaké produkty nad rámec pojišťovnictví společnost v současné době testuje?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.