Spoluzakladatel start-upu Flatio Ondřej Dufek se narodil v roce 1980, a je tedy součástí generace označované jako mileniálové. Ti se narodili mezi lety 1980 a 2000. Dufek před osmi lety odešel z akademické sféry do začínající firmy. "Spolupráci mi nabídl jeden z mých studentů. Nastínil mi vize, ale neměl jsem funkci, smlouvu, představu o platu nebo o dovolené. Ocitl jsem se v o 10 let mladším kolektivu a moje tituly sloužily jen jako dobrý důvod pro veselé dobírání," popisuje svůj vstup do světa start-upů.
V začínající firmě si musel zvykat na odlišný styl práce včetně rychlejšího tempa a porad, kde každý může sdílet své nápady. "Vypadal jsem jako exot, když jsem si na schůzku donesl vytištěný dokument, který všichni ostatní upravovali on-line. Zároveň se mi ale ulevilo, když jsem zjistil, že na všechno nemusí být žádanka a že na každém lejstru není potřeba šest podpisů a 12 razítek. Problémy se snažíme řešit, nejen o nich mluvit. To vše mě nabíjí energií," pochvaluje si bývalý akademik.
Mladým chybí pokora a trpělivost
Měli možnost studovat a žít v zahraničí, mají rozhled, ovládají cizí jazyky a dobře si rozumí i s technologiemi. Mileniálové, kteří ve světě start-upů tvoří hlavní pracovní sílu a už se prosazují i v zavedených firmách, svými požadavky mění chování zaměstnavatelů. "Mladí lidé bývají se svými požadavky nároční. Nestačí jim pouze adekvátní mzda, kterou i tak často považují za nízkou. Hledají v práci smysl, chtějí být uznávání a nebýt jen součást systému. Důležité je pro ně své role měnit a růst," jmenuje některé z potřeb mladé generace Jitka Součková, marketingová manažerka personální agentury Grafton Recruitment.
Podle bývalého vysoce postaveného manažera Víta Šuberta v prostředí byznysu dnes nedochází ke střetu generací, ale spíše ke střetu rozdílných způsobů uvažování a chování. "Vítěz nebo úspěšný tým není daný stářím, ale svojí odvahou, rozhodností a otevřeností k novým myšlenkám. V tom věk nehraje roli," myslí si Šubert, spoluzakladatel startupového inkubátoru UP21.
Co se dočtete dál
- V placené části článku se dále mimo jiné dočtete, jak si mileniálové cení volného času. A také to, jak někteří z nich reagují na kritiku.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.