Poloostrov Yucatán chystá rozvoj. Čekají ho nové projekty

Hlavními projekty, které mají nastartovat ekonomický růst poloostrova Yucatán na jihovýchodě Mexika, je Mayský vlak nebo zrod nové speciální ekonomické zóny. Pozornost se soustřeďuje hlavně na slibný projekt železniční trati, která by měla procházet napříč celým regionem, to znamená přes státy Campeche, Yucatán, Quintana Roo, Chiapas a Tabasco. Trať má spojit významné mayské archeologické památky, jako například Palenque, Chichen Itzá nebo Calakmul.

Výstavba celkem 1500 km dlouhé tratě by měla probíhat mezi lety 2018 a 2024 a počítá se s investicí ve výši 126 miliard korun. Původně byl plánován koridor dlouhý 900 km, z mezinárodního letiště Cancún k archeologické zóně Palenque, avšak budoucí prezident López Obrador chce železniční trať prodloužit o dalších 600 km. Nejenže bude Mayský vlak atraktivní pro turisty, ale měl by přirozeně sloužit i k distribuci zboží.

Dále ve státě Campeche, rozkládajícím se v západní části poloostrova u Mexického zálivu, se otevře speciální ekonomická zóna, kde by měly v příštích 30 letech vzniknout na čtyři desítky firem a kolem 51 tisíc přímých pracovních míst s předpokládanými investicemi ve výši čtyř miliard dolarů. Hlavní sektorové zaměření speciální ekonomické zóny bude na zemědělsko-průmyslové, farmaceutické, automobilové a petrochemické odvětví.

Egypt plánuje masivně investovat do elektroenergetiky

Do sektoru elektroenergetiky chce Egypt v letech 2018−2019 a následujících zainvestovat až 133 miliard egyptských liber, což je asi 165 mi­liard korun. S těmito zajímavými čísly přišla ministryně plánování Hala El-Saeed. Země čelí rostoucí spotřebě elektřiny ve všech odvětvích průmyslu, v zemědělství i domácnostech.

Cílem investic bude zlepšit efektivnost výroby, transferu a distribuce elektřiny. Z měst i vesnic by měly zmizet dráty, rozvody elektřiny by konečně mohly být bezpečnější a efektivnější díky instalaci podzemních kabelů.

Resort plánování počítá i s elektřinou vyrobenou v jaderné elektrárně, jejíž stavba však ještě nezačala. Produkce čtyř plánovaných reaktorů − každý s výkonem 1200 MW − by v roce 2030 měla pokrývat čtyři procenta celkové spotřeby elektřiny.

Pro Egypt má ale zásadní význam dobudování tří velkých plynových elektráren, které se od roku 2015 stavějí ve spolupráci s německou firmou Siemens. Hodnota tohoto kontraktu činí osm miliard eur. Egypt předpokládá v tomto klíčovém sektoru úzkou spolupráci s okolními africkými a arabskými zeměmi, které by měly být propojeny jednotnou soustavou. Smlouvy o propojení elektrických soustav už Káhira uzavřela se Saúdskou Arábií, Jordánskem a Libyí.

Auta budoucnosti s anglickými bateriemi

Unipart Manufacturing Group a Wil­liams Advanced Engineering spojily své síly a budují v Coventry vysoce moderní továrnu, která má být dokončena začátkem roku 2019. Nový projekt nese název Hyperbat a jeho cílem je produkce baterií nejen pro automobilový průmysl. Prvním zákazníkem je Aston Martin se svým supersportem Aston Martin Rapid E. Již dnes se ve Velké Británii vyrábí asi 1,7 milionu osobních vozů ročně a s ohledem na legislativní a ekologické požadavky je trh s bateriemi na vzestupu.

Obě zmíněné firmy mají s automobilovým průmyslem bohaté zkušenosti. Williams Advanced Engineering se dlouhodobě angažuje v oblasti elektrizace vozidel − počínaje napájením všech vozů na okruzích šampionátu ABB FIA Formula E až po zcela odlišné projekty typu Jaguar Vector Racing (vysokorychlostní elektrický člun). Unipart je známý svým odborným nasazením v oblasti automobilové výroby, logistiky a dodávek. Využitím svých výrobních a technologických znalostí se bude proto podílet na výrobě ekologičtějšího zařízení pro pohon silničních vozidel v budoucnosti.

Podívejte se, jak padl nový světový rekord v rychlosti člunu s elektrickým pohonem. Jaguar Vector Racing jel průměrnou rychlostí přes 140 km/h.

Budoucnost automobilky Volvo: létající auta

Automobilka Volvo plánuje od roku 2019 prodávat létající vozidla. Švédská automobilka koupila start-up Terrafugia za účelem inovace v oblasti létajících automobilů. Jejich vznášející se vůz Transition se vyvíjel několik let a dostal množství upgradů svých interiérů, bezpečnostních a zadních kamer, motoru a dalších prvků. 

První zkušební test proběhl v pořádku a vypadá to, že létající automobily budou k mání pro své první zákazníky už v roce 2019.

Létající automobil Transition bude moci letět rychlostí až 100 mil za hodinu a vystoupat do výšky 10 000 stop. Uživatelé tohoto vozu budou samozřejmě potřebovat pilotní licenci. Start-up Terrafugia předpokládá, že Transition bude užitečným prostředkem pro piloty, kteří přistávají na malých letištích a chtějí dojet až domů. Jak poznamenala společnost Digital Trends, bude také vhodný pro přistání na dálnicích.

Podívejte se na fotografie a video z prvního zkušebního letu.

České firmy mohou v Itálii uspět s kytarou i chytrou aplikací

Itálie patří do desítky zemí, kam Česká republika exportuje nejvíce. Po dvou vlnách recese z let 2008−2009 a 2011−2013 lze konstatovat, že zlepšující se kondice italské ekonomiky otevírá českým firmám nové příležitosti pro vstup na místní trh v tradičních, ale i nových oborech. 

Zahraniční kancelář v Miláně sleduje aktuální dění a snaží se povzbuzovat české firmy v jejich zájmu o toto teritorium. Poprvé tak například zařadila do svých aktivit propagaci hudebního průmyslu a tuzemských firem působících v této oblasti. 

Během veletrhu Cremona Mondo Musica, který se uskutečnil na konci září v lombardském městě Cremona, poutaly pozornost návštěvníků mistrně provedené hudební nástroje a příslušenství od českých výrobců. V jeho rámci se podařilo zaujmout i obchodníky a podniknout první kroky k nalezení příštích italských distributorů. Zahraniční kancelář CzechTradu bude pokračovat v prohlubování kontaktů a vztahů s místními asociacemi a subjekty a již plánuje společnou kolektivní účast pro další ročník veletrhu v roce 2019.

Jedním z odvětví, která také dlouhodobě zaznamenávají růst, je loďařství. Dle průzkumu Market Monitor, vypracovaného asociací Nautica Italiana ve spolupráci se společností Deloitte, dosáhla v roce 2017 hodnota výroby nových konstrukcí v italských loděnicích 2,3 miliardy eur, což představuje nárůst o 14 procent. 

Prezident asociace Nautica Italiana Tomasso Nastasi poukazuje také na to, že italský loďařský průmysl zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2018 další nárůst zhruba o devět procent, přičemž očekávaný růst v roce 2018 by měl dosáhnout asi 12−15 procent. S ohledem na tato fakta zahraniční kancelář Milán plánuje zorganizovat pro české firmy v průběhu roku 2019 podnikatelskou misi do italských loděnic. 

V Itálii se zároveň probouzí zájem o technologie pro chytrá města. České technologické společnosti mohou své systémy z oblasti smart technologies nabídnout italským partnerům, kteří hledají řešení poskytující řadu finančních a časových úspor v inteligentním řízení nejen pro firmy, ale i pro správu měst. 

V neposlední řadě má svůj exportní potenciál také obor nanotechnologií. Zahraniční kancelář CzechTradu v Itálii se snaží o zprostředkování bližších kontaktů mezi českými a italskými subjekty a institucemi. Jejich vzájemné propojení na partnerské bázi by mohlo přinést nové postupy a pozitivní výsledky ve vývojové i obchodní oblasti.