Sedmadvacetiletá Michaela nebyla na zdravotní prohlídce pět let. Až když nastoupila do nového zaměstnání, překvapila ji obvodní lékařka tím, že jí zakázala řídit bez brýlí. "Uvědomovala jsem si, že nevidím nejlépe, ale nikdy jsem si nemyslela, že je to až tak špatné," říká.

Podle průzkumu Autoklubu, Besipu a společnosti Zeiss však Michaela není žádnou výjimkou. Řidičů, kteří by bez brýlí vůbec neměli usednout za volant a nevědí o tom, je přibližně osm procent. A vzhledem k tomu, že je v Česku asi šest milionů řidičů, může tak být až půl milionu z nich kvůli špatnému zraku nebezpečím pro své okolí. Bojovat s tím se rozhodl poslanec Jan Birke (ČSSD), který již před časem navrhl povinnou prohlídku zraku při každé výměně řidičského průkazu − tedy jednou za deset let. Ve sněmovně ale narazil na odpor a návrh sám stáhl. Teď se však domluvil s ministrem dopravy Danem Ťokem, že jeho návrh bude součástí vládního návrhu novely silničního zákona, která má být předložena na přelomu roku.

"Cílem návrhu je to, aby řidiči vůbec věděli, jaký zrak mají. V tuhle chvíli asi půl milionu řidičů ani netuší, že korekci zraku potřebují. Chci, aby si uvědomili, že mají v ruce automobil, jehož nezvládnutí může mít fatální důsledky nejen pro ně, ale i pro další účastníky silničního provozu," říká Birke.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaká jsou nyní pravidla pro vyšetření zraku českých řidičů?
  • Lidé oční prohlídky podceňují. Jak velké procento řidičů na ní v posledních pěti letech nebylo?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se