Black Friday, Cyber Monday a Giving Tuesday. Tři listopadové dny, které spolu úzce souvisí, i když ne tak, jak se na první pohled může zdát. Zatímco náplní prvních dvou jsou slevové akce a celosvětová nákupní (on-line) horečka, Giving Tuesday je jejich protipólem − dnem pro všechny, kteří chtějí nezištně dávat potřebným.

Z těchto tří svátků je svátek dárcovství nejmladší, vznikl až v roce 2012 na popud Henryho Timmse, filantropa a zakladatele komunitního centra 92nd Street Y v New Yorku (rozhovor s ním si můžete přečíst v článku Darování jako svatba). Důvod byl prostý, Timms měl pocit, že by bylo dobré vyrovnat dobrými skutky dny, které jsou založené na tom, že člověk jen bere.

Myšlenka se rychle rozšířila po celém světě a od roku 2016 se tento den slaví i v České republice. "Jediným cílem Giving Tuesday je pomáhat a inspirovat k tomu i ostatní. Svátek dárcovství spojuje dobročinné aktivity a zároveň hezky otevírá nadcházející charitativní adventní sezonu," říká Lucie Mádlová, zakladatelka Asociace společenské odpovědnosti, jež se stala národním ambasadorem celé akce.

Nejúspěšnější výzvy v Česku

1. sbírky financí pro nemocné
2. podpora vzdělávání dětí a mladistvých
3. sbírka oděvů a obuvi pro potřebné
4. podpora seniorů a paliativní péče
5. pomoc lidem v nouzi

Pomoc sbírkou i přímou podporou

Den dárcovství dokázal hned svým prvním ročníkem oslovit širokou veřejnost, kdy se k výzvě registrovalo 112 subjektů z komerčního sektoru a neziskových organizací, v roce 2017 už jich bylo více než 170. Například nezisková organizace Pestrá se k iniciativě připojila hned v počátku. "Cvičíme asistenční psy pro děti a dospělé s různými druhy postižení, a to bez použití kotců. Výcvik asistenčních psů v domácím prostředí vychovatelů a trenérů je však finančně nákladný, protože asistenční psi nejsou na rozdíl od vodicích psů považováni za kompenzační pomůcku. Nejsou tedy státem propláceni a bez podpory našich dárců bychom jen stěží mohli výcvik financovat. Proto vítáme iniciativy, jako je Giving Tuesday, které pro nás znamenají příliv nových podporovatelů, ale také přispívají k osvětě jinak leckdy přehlížených témat," vysvětluje výkonná ředitelka Jana Sirotková. A k výzvě se letos poprvé připojily mnohé další organizace i firmy. "Jsme poměrně čerství členové asociace, připojujeme se tedy k této mezinárodní iniciativě letos prvně. Je pro nás naprosto přirozené sdílet své znalosti v oblasti financí a pomáhat těm, kteří nás potřebují," popisuje Martina Flídrová, CSR specialistka České podnikatelské pojišťovny.

Jak taková pomoc vypadá v praxi? Registrované neziskové organizace většinou pořádají přímé finan­ční či materiální sbírky, komerční firmy často volí témata, která mají styčné body s jejich předmětem podnikání. Mohou také uspořádat veřejnou sbírku, charitativně prodávat své zboží nebo přímo podpořit konkrétní projekt. "Tento rok jsme si vybrali přímou podporu azylového domu v Radotíně, kterému jsme se rozhodli darovat novou kuchyň s jídelním stolem a židlemi. Rádi bychom tak zlepšili podmínky, ve kterých se klientky v azylovém domě stravují," říká Roman Bojko, tiskový mluvčí Ikey, a dodává, že loni podporovali vzdělávací centrum Tereza a projekt stravování ve školách.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru