Sté výročí svého vzniku se chystá ve druhé polovině ledna příštího roku oslavit proslulá britská automobilka Bentley Motors, dodávající superluxusní vozy těm nejbohatším zákazníkům. Toto výročí však kalí její nevalné výsledky. Loňský zisk meziročně spadl o polovinu na 55 milionů eur a letošek skončí hlubokou provozní ztrátou, kterou list Handelsblatt s odkazem na zasvěcený zdroj odhaduje na čtvrt miliardy eur.
"Koncern Volkswagen má dvě možnosti: buď svoji britskou dceru rychle sanovat, nebo ji prodat," poznamenal list.
Výrobce superluxusních vozů ze severoanglického Crewe se už delší dobu potýká se značnými vnitřními problémy. Nové modely nabíhají se zpožděním, neboť váznou dodávky motorů od bavorského Audi.
10,7 procenta
byl loni pokles produkce automobilky Bentley. Firma vyrobila 10 552 aut. Bylo to způsobeno i prováděnými změnami ve výrobě kvůli novým modelům. Dodávky zákazníkům ale klesly jen o 0,6 procenta na 11 089 aut.
110 hodin
Tolik pracovního času se musí vynaložit na výrobu modelu Continental GT. Na model Flying Spur 130 hodin a na Mulsanne dokonce 400 hodin, z toho 136 hodin trvá úprava interiéru.
Zdržení ve výrobě a vyšší náklady způsobila také certifikace vozů kvůli přísnějším podmínkám testování emisí.
"Bentley je zcela přeinvestované, a jeho hospodaření tak zatěžují značné odpisy," cituje list Handelsblatt nejmenovaného manažera Volkswagenu. Ten připouští, že vedení koncernu nevěnovalo v předchozích letech britské automobilce dostatečnou pozornost. Ziskovost Bentley počítaná jako provozní zisk k tržbám je dlouhodobě mnohem nižší než deset procent, což je pro tento druh prémiových aut docela běžné. V tomto ohledu je "vzorem" Porsche s 18 procenty.
Co se dočtete dál
- Jak chce Volkswagen dostat značku Bentley z nejhoršího?
- jak se letos auta této luxusní značky prodávají?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.