Sušenka, kterou si chcete koupit v automatu, stojí sedm korun. Jak vlastně automat pozná, že už jste do něj vhodili dostatek peněz? I taková otázka možná v budoucnu zazní při výuce informatiky na základních školách. Tento předmět by se podle nových pravidel měl začít vyučovat již za dva roky, přičemž koncept nyní testuje zhruba šedesát vybraných škol.

Děti už se v hodinách výpočetní techniky nebudou dozvídat, jak pracovat s programem Microsoft Word a Excel nebo jak udělat prezentaci v PowerPointu, jak tomu bylo doposud. Důraz se bude nově klást na rozvoj informatického myšlení. Žáci se tedy budou učit programovat, pracovat s roboty nebo rozvíjet logické myšlení. Výuka samotných uživatelských dovedností se rozmělní do ostatních předmětů.

"Chceme, aby se digitální technologie staly samozřejmým nástrojem, se kterým žáci pracují prakticky ve všech předmětech. Aby se například textové editory, tabulkové procesory nebo prezentační programy běžně používaly ve všech oborech," vysvětlil HN náměstek Národního ústavu pro vzdělávání Jaroslav Fidrmuc.

Připravovaná reforma výuky informatiky má ale podle učitelů oslovených HN mnohá úskalí. V prvé řadě se bojí, že v už tak nabitých rozvrzích se nenajde prostor pro další látku.

"Pokud se do jiných předmětů přidá výuka balíčku Office, zajímá mě, co se naopak odebere. Dnes většinou učitel nestíhá ani současné osnovy, natož aby věnoval drahocenné hodiny dalšímu tématu," říká učitelka informatiky na královéhradeckém Gymnáziu J. K. Tyla Iveta Procházková.

Podle Olgy Kofroňové, která se v Národním ústavu pro vzdělávání zabývá koncepcí obsahu učiva, ještě není jasné, jakým způsobem se bude prostor v rozvrzích pro další učivo řešit. Některé části vzdělávacích oblastí jsou podle ní ale zastaralé a jejich eliminací se časový prostor do jisté míry uvolní. V českém jazyce už se například nebudou učit přechodníky nebo skloňování zájmen.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části článku se mimo jiné dočtete, kvůli čemu také učitele oslovení HN odmítají reformu ve výuce informatiky. Jak naopak obhajují nový přístup odborníci z pedagogických fakult?
Předplatné za 40 Kč na 4 týdny
  • První měsíc za 40 Kč, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se