Když má člověk vrátit dvě stě korun kolegovi, který za něj zaplatil oběd, často bývá snazší si vybrat z bankomatu a splatit dluh v hotovosti. Druhá varianta, tedy zeptat se na jeho účet, pracně naťukat dlouhou řadu čísel do internetového bankovnictví a nakonec den dva čekat, než se částka kolegovi připíše na účet, je zkrátka moc náročná. Rozvoj bankovních aplikací pro chytré telefony však situaci začíná měnit.
Dobrým příkladem je britská mobilní banka Revolut, která funguje jako předplacená platební karta spojená s aplikací, skrz niž kontroluje uživatel zůstatek na účtu či zadává platby. Když dá aplikaci přístup do telefonního seznamu, Revolut mu rovnou vypíše seznam všech jeho kontaktů, které aplikaci používají a tuto funkci jí povolily. Poslat dvě stě korun je pak záležitost jednoho kliku. Uživatel může k platbě rovnou připojit i krátkou zprávu.
Pohled do telefonního seznamu novináře, který je logicky poměrně rozsáhlý a zahrnuje telefonní čísla spousty lidí z ekonomické sféry, nabízí výmluvný obrázek o tom, jaký druh uživatelů má o novinky tohoto typu zájem: Revolut aktivně používá řada novinářových kontaktů ze startupového prostředí, ale i tiskoví mluvčí či elitní zaměstnanci klasických tradičních bank.
1,7 miliardy dolarů
činí po posledním potvrzeném investičním kole hodnota mobilní banky Revolut. Po celé Evropě ji používají zhruba tři miliony klientů.
Na rozdíl od tradičních bank Revolut nevyužívá kamenné pobočky. Klient se registruje tak, že vyfotí z obou stran svůj průkaz totožnosti a připojí selfie. Pro většinu transakcí si vystačí s virtuální platební kartou. A pokud si za drobný poplatek objedná i fyzickou pro platby v maloobchodě, přijde mu zhruba během týdne poštou. Účet si ale klient minimálně ze začátku musí přednabít penězi z jiné kreditní karty, tedy převést na něj peníze např. z běžného účtu u velké banky.
Klín mezi bankou a klientem
Revolut od svého založení v roce 2015 v Británii expandoval do dalších evropských zemí, po ostrovním království jsou jeho největšími trhy Francie a Polsko. "Po Evropě máme přes tři miliony klientů z řad jednotlivců a zhruba 70 tisíc z řad firem," vypočítává Stefan Bogucki, PR manažer polské pobočky Revolutu, který za firmu příležitostně komunikuje i v Česku. U nás má Revolut zhruba 45 tisíc klientů. Účet je sice oficiálně umístěný v britské Lloyds Bank, evropská regulace ale Revolutu umožňuje operovat po celé Evropské unii.
Jednou z vlastností, kvůli kterým si účet u Revolutu uživatelé zpravidla zakládají, jsou výhodné směnné kurzy. Pro založení účtu klient nemusí nikam chodit, stačí ofotit doklad totožnosti, vyfotit si selfie a účet dobít z jiné platební karty. Klasickou pobočkovou síť Revolut ostatně nevyužívá. Kromě předplacené karty účet nabízí další funkce: od těch "lehčích" typu kategorizace výdajů a sestavení rozpočtu až po nákupy dalších finančních produktů – od pojištění po kryptoměny.
Pro tradiční banky jsou noví hráči typu Revolutu stále významnějším konkurentem. Vedle Revolutu jde třeba o mobilní banku Monzo, která rovněž sídlí v Británii, německou N26 či v českém prostředí Twisto. I když nabízejí zatím jen malou část bankovních služeb − specializují se zejména na pohodlné placení na internetu a správu účtu z mobilního telefonu −, začínají velkým bankám šlapat na paty. Odlákávají jim mladší klientelu a stále zvyšují laťku v oblasti uživatelské zkušenosti. Přitom nemusí věnovat energii správě obrovské pobočkové sítě.
Tradiční banka ale tratí i ve chvíli, kdy klient s Revolutem či podobnou aplikací jen platí na internetu. "Hrozba pro banku spočívá v tom, že ztratí interakci s klientem," prohlásil loni na podzim Mojmír Prokop z Komerční banky na panelové diskusi pořádané Českou bankovní asociací. "Nevíte, za co klient platí, a ztrácíte tak možnost ho správně oslovit," vysvětloval Prokop, pod nějž v Komerční bance spadá zákaznický výzkum.
Data o chování klienta přitom banky umí stále lépe využívat pro nabídku dalších služeb. Pokud vidí, že klient platí vysokou cenu například za internet, mohou mu dát levnější nabídku od svého obchodního partnera. Česká spořitelna například na základě dat o využívání účtu nabízí klientům finanční poradenství. Možnosti využití dat jsou ale mnohem širší. ČSOB třeba na základě blíže neurčených údajů o využívání osobního účtu nabízí slevu na povinném ručení klientům, které statistické modely vyhodnotí jako řidiče se sklony k obezřetnějšímu řízení. ČSOB nicméně tvrdí, že do výpočtu nezahrnuje informaci, za co konkrétně klient utrácí.
Co se dočtete dál
- V textu se dále dočtete:
- Jak mobilní banky rozšiřují záběr svého podnikání?
- Proč jsou v Revolutu běžné dlouhé přesčasy a intenzivní pracovní tempo?
- Čím se snaží tradiční banky stáhnout náskok nových mobilních společností?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.