Podnikatelka Jiřina Nepalová založila společnost Renomia na počátku 90. let a záhy se k ní připojili i její dva synové. Společně vybudovali největší českou pojišťovací makléřskou společnost, která spravuje pojistné za miliardy korun v Česku i v zahraničí. Za loňský rok počítá s obratem 1,3 miliardy korun. Šéfka této rodinné firmy říká, že právě propojení generací dostalo firmu tam, kde je, a mladým lidem věří. "Synové tehdy studovali na vysokých školách, ale přinesli sem energii, nadšení a vzájemné propojení mé profesionální zkušenosti a jejich odvahy dělat věci jinak," uvádí Nepalová.

Ta byla v letošní anketě Hospodářských novin TOP ženy Česka, která oceňuje úspěšné české podnikatelky a manažerky, uvedena do síně slávy. Spojovací linkou letošního ročníku ankety byly hodnoty a ideály, které podnikatelky vnímají v byznyse i v rodině.

HN: Co pro vás znamenají hodnoty?

Hodnoty jsou pro můj život, soukromý i firemní, jednou z nejdůležitějších věcí. Dávají základ tomu, aby byl člověk důvěryhodný, aby ho lidé akceptovali a věřili mu. Pro mě jsou hodnoty majákem pro každý den, o který se musí stále pečovat.

Jiřina Nepalová (71)

Pochází z Hranic na Moravě, vystudovala elektrotechniku a od roku 1978 začala pracovat v pojišťovnictví. Pro tehdejší Českou státní pojišťovnu pracovala jako likvidátorka majetkových a odpovědnostních škod. Od roku 1993 podniká, založila makléřskou firmu Renomia. Je předsedkyní Asociace českých pojišťovacích makléřů. Podnikání rozjížděla se dvěma syny, má také pět vnoučat.

HN: Jaké pracovní hodnoty považujete za nejdůležitější?

Vzhledem k tomu, v jakém oboru podnikáme, je pro nás nejdůležitější spolehlivost a dobré vztahy. Dobrými vztahy myslím vztahy s klienty, mezi kolegy a v rodině. Pokud tyto hodnoty uchováváte, pečujete o ně a nebojíte se o nich hovořit, tak se to projeví i v soukromém životě. My chceme, aby lidé byli spokojení v práci i doma. Když je k tomu vedete, oni jsou ochotní vám naslouchat, porozumí naší firemní kultuře a spolupracují na ní, tak se tyto hodnoty pozitivně projeví i v jejich soukromí.

HN: A co se týče rodiny?

Klíčové jsou určitě porozumění a vzájemná úcta. A samozřejmě v mezigeneračních vztazích je to umění si navzájem naslouchat a vzájemně vnímat potřeby všech generací.

HN: Vidíte tyto hodnoty, které ve firmě a rodině držíte, i ve společnosti obecně?

Náš život je o rodině a rodinné firmě a vnímám, že naši klienti se nám v mnohém podobají. Z toho mám radost, že se propojují snahy o to, aby firmy dobře fungovaly, a my jim můžeme pomoci naší službou. Něco jiného je pohled mimo oblast, kde se pohybuji, v politice, v některých médiích. Tam si myslím, že je slabinou, že není posilovaná určitá kultura, chování a principy.

HN: Jaké?

Právě ta spolehlivost a důvěra. Dneska se lidé nemohou spolehnout na to, co někdo řekne nebo co si přečtou na internetu. Nemohou důvěřovat všem slovům, která se prezentují v médiích, byť by měla být v mnohých případech závazná. Ve společnosti mi tyto hodnoty lidsky chybí.

HN: Změnilo se v tom české podnikatelské prostředí od doby, kdy podnikáte? Jsou dnes firmy třeba spolehlivější, než byly dříve?

Mohu hodnotit zejména rodinné firmy. Většina z nich si chrání své jméno, protože dobré jméno je pro rodinné firmy velice důležité. V těchto firmách se hodnoty, dle mého názoru, projevují dlouhodobě, protože jejich vlastníci chtějí být spolehliví, chtějí zajistit růst a předat úspěšnou firmu dalším generacím. A ty já nepodceňuji. Mladá generace se nedívá jen na to, že firma, kterou vlastní jejich rodina, jim přináší peníze. Oni chtějí za firmou a jejím dobrým jménem hrdě stát.

HN: Podle statistik se podaří jen 70 nebo 80 procentům rodinných firem předat ji druhé generaci, u předání na třetí generaci je to kolem 30 procent. Zároveň se odborníci domnívají, že mladí nástupníci firmy často nechtějí…

Myslím si, že to není taková tragédie. Děti mohou být v roli těch, kteří ve firmě pracují a řídí ji, nebo mohou být skvělí akcionáři a přinášet taková rozhodnutí, která firmu posunou dál. Je to o tom, jak děti a vnoučata vychováte, jak je vedete, aby pochopili, že firma pro ně není zátěž a že se mohou věnovat i něčemu jinému. My v rodině neříkáme, ty musíš, tvoje budoucnost je v Renomii. Ale samozřejmě pro to děláme všechno. Rádi se o firmě bavíme, říkáme pozitivní věci, chceme, aby vnoučata občas chodila na brigádu, byť třeba jen skartují papíry. A aby se sžila s určitou atmosférou, vnímala, jak se u nás lidé k sobě chovají, jaké je tady prostředí, a měla tu firmu ráda. Nejspolehlivější cesta, jak mohou firmy fungovat několik generací ve vzájemné důvěře, je, když rodič nebo rodiče chtějí děti pochopit, porozumí jejich nápadům a ponechají jim prostor k tomu, aby je uskutečnily. Patří sem i velkorysost ve sdílení mezigeneračních postojů. Když toto zakládající generace zvládne a učí to i nástupce, pak firmy mohou fungovat i 100, 150 nebo 200 let. Je velmi důležité, aby měli mladí lidé všeobecnou podporu. Když tvoříte tým, postupně ho budujete, nebojíte se přijímat 25leté a dokážete je učit oboru, pak má firma náboj, dynamiku a potenciál a děti ji rády povedou.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaký je podle Jiřiny Nepalové recept na to, aby mladí lidé měli motivaci k práci?
  • Proč ještě úplně nepřenechala vedení pojišťovací makléřské firmy Renomia svým potomkům?
  • Jak se Renomii, kterou založila před 25 lety, dařilo v loňském roce ?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se