Neplatí pro ně jasná pravidla, přesto už dnes v Česku existuje na 200 sociálních podniků. Zákon, jehož návrh předložil Úřad vlády, by měl od příštího roku definovat, jak má podnik vypadat, aby se mohl nazývat sociálním a zasloužil si finanční podporu od státu.
Klíčové je, aby činnost sociální firmy byla společensky prospěšná. Zisk má podnik investovat do dalšího rozvoje, musí také mít transparentní vlastnickou strukturu.
Vládní náměstkyně pro lidská práva Martina Štěpánková si od zákona slibuje, že přesvědčí podnikatelskou sféru více se zapojovat do řešení společenských problémů.
"Nejtypičtější je integrační sociální podnik, jehož společenská prospěšnost bude spočívat v samotném začleňování znevýhodněných osob na trh práce," uvedla Štěpánková. Může jít o handicapované, sociálně vyloučené, lidi před důchodem či rodiče malých dětí. Znevýhodněných zaměstnanců musí být aspoň 30 procent.
Co se dočtete dál
- Jak by se státu mohly vyplatit dotace či zvýhodněné úvěry pro sociální podniky?
- Co od zpřesnění definice sociálního podniku očekává firma Rubikon Centrum Servis, která pomáhá trestaným a dlouhodobě nezaměstnaným lidem vracet se na pracovní trh?
- Proč s vládním nápadem nesouhlasí poslanec ODS Jan Skopeček?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.