Výrobci kamionů a autobusů budou muset výrazně snížit množství škodlivin, které do ovzduší vypouští jejich vozy. Do roku 2030 budou muset emise snížit o 30 procent oproti současnosti. Dohodl se na tom v úterý Evropský parlament s Radou EU, která zastupuje všech 28 členských států.

Těžké vozy se na produkci oxidu uhličitého ze silniční dopravy podílejí asi čtvrtinou. Téměř 70 procent těchto emisí přitom způsobují kamiony. Evropská unie dosud žádné limity na emise u nákladních vozů nemá, na rozdíl od zemí jako Čína, Japonsko, USA či Kanada.

"Schválením vůbec prvních emisních standardů pro nákladní automobily jsme udělali další krok k dosažení našich cílů, ke snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030," uvedl v úterý komisař pro ochranu klimatu a energetiku Miguel Arias Canete.

Už v roce 2015 uzavřely státy Evropské unie takzvanou Pařížskou dohodu o klimatu. Podle ní mají snižovat emise tak, aby se v roce 2030 dostaly o 40 procent níže oproti roku 1990. Doprava ale zůstává jediným odvětvím, kde produkce oxidu uhličitého rok od roku navzdory dohodě roste.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Proč razantní snížení emisí kritizuje Evropské sdružení výrobců automobilů?
  • Mají kamiony s elektrickým pohonem nějakou perspektivu?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se