Když v pondělí představoval vynálezce Jan Procházka akademikům a inovátorům v sále pražského Lichtenštejnského paláce svou technologii, mohl bez nadsázky ukázat prstem z okna. Jeho nátěr, který odpuzuje smog a plísně a zároveň čistí vzduch, je nanesený například na ochozech budovy výstavní síně Mánes na protějším břehu Vltavy.

"Výzkumy Akademie věd ukázaly, že ze vzduchu, jenž se dotkne plochy ošetřené nátěrem, se odstraní asi 40 procent exhalátů, které pocházejí například z výfuků automobilů," upozornil Procházka v pondělí na konferenci o inovační strategii Česka. Svou nanotechnologii tam představil coby jeden z "výstavních" vynálezů české vědy.

Vedle něj inovátoři prezentovali také systém S.A.W.E.R. získávající vodu z pouštního vzduchu, kondenzátor pro robotické vozítko na Marsu firmy AVX nebo nejvýkonnější laser na světě vědeckého centra Akademie věd.

Právě na lasery, nanotechnologie nebo umělou inteligenci chce Česko podle inovační strategie sázet do budoucna. A Procházka, který působí jako ředitel ve firmě Advanced Materials, což je výrobce nátěrů, se teď plánuje rovněž zaměřit na český trh. Na vývoji firma pracuje v pražské laboratoři Akademie věd a nátěry míchá ve středočeských Kamenných Žehrovicích.

"Na českém trhu rosteme zhruba o tři sta procent ročně. Toto je ale produkt pro globální trh. Zajímá nás také trh našich sousedů, nejatraktivnější je Německo," říká Pavel Šefl, ředitel firmy FN nano, jež se stará o distribuci nátěrů. Dodává, že tvůrci nanomateriálu jsou připraveni na vstup investičních partnerů.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru