Po srážce lokálky s manipulačním vlakem, ke které došlo včera po poledni na Chrudimsku, museli záchranáři ošetřit sedm zraněných. Příčiny nehody zatím nejsou jasné, ale České dráhy už uvedly, že nelze vyloučit selhání strojvedoucího či pracovníka řízení dopravy.

Za poslední dva týdny je to už několikátá událost, kterou se musela Drážní inspekce zabývat. Například u Ejpovic nedávno expresní vlak ignoroval návěstidlo a vjel na jinou kolej, kde zastavil jen několik metrů od osobního vlaku. O pár dní dříve urazil jiný vlak na Vysočině šest kilometrů bez strojvedoucího v kabině.

Statistika Drážní inspekce navíc ukazuje, že nejde o ojedinělé incidenty. Naopak, jen za první dva letošní měsíce vyšetřovali inspektoři na českých železnicích 220 mimořádných událostí − o celou čtvrtinu více než loni za stejné období. Za poslední čtyři roky se pak počet incidentů zvýšil o deset procent. Podle Českých drah je za mnohými z nich lidská chyba, a proto od minulého týdne dopravce zpřísnil namátkové kontroly strojvedoucích.

"Kontroloři je vykonávají přímo při jízdě vlaků a zaměřují se například na styl jízdy a dodržování důležitých bezpečnostních pravidel. Na případné chybné postupy strojvedoucí ihned upozorňují," uvedl šéf Českých drah Miroslav Kupec pro ČTK.

Strojvedoucím se však nelíbí, že je pozornost upřena pouze na ně. Za dnešním stavem podle nich stojí systémové chyby posledních desetiletí, kvůli kterým jsou jejich kolegové přetížení. "Dopravcům se nedostává již několika stovek strojvedoucích. Z nadměrného počtu přesčasových hodin pak pramení jejich často až chronická únava," říká Jaroslav Vondrovic, prezident Federace strojvůdců ČR.

Často podle něj také do železničního provozu vyjíždějí nováčci bez dostatečných zkušeností z provozu.

Stejně tak si myslí, že situaci nepomáhají ani četné a chaotické výluky a neustále se měnící a navzájem si odporující drážní předpisy.