Být úspěšný v zaměstnání a zároveň mít dostatek času na svoji rodinu, zájmy i sám na sebe je sen spousty lidí. Pro rovnováhu mezi pracovním a osobním životem se často používá anglický termín "work­-life balance". Odborníci, stejně jako lidé z praxe se ale shodují, že význam tohoto slovního spojení se postupně vyprazdňuje, protože neobsahuje žádné konkrétní řešení, a stává se z něj jen další fráze. "Každý teď hlásí, jak je důležité najít balanc mezi životem a prací. To je sice moc pěkné, ale jak toho docílím, když jsem denně zavalen povinnostmi? Ty přece musím splnit a až poté se bavit. A té práce bývá mnohem více, zatímco prostoru na odpočinek ubývá," říká podnikatel ve stavebnictví Milan Dobeš. Spíše než se upnout na toto sousloví je klíčem k úspěšnému vybalancování obou složek života zaměřit se na konkrétní praktické kroky.

"Začněte tím, že se nad situací zamyslíte. Důsledky jsou mnohem vážnější, než si většina z nás uvědomuje," komentuje přepracovanost a nedostatek volného času manažer náboru a marketingu ManpowerGroup Jiří Halbrštát. Na přesah pracovních povinností do osobního volna podle něj může mít vliv třeba obava zaměstnance, že přijde o místo, pokud ihned nesplní všechny úkoly. Problémy mohou pramenit i z nedostatku síly vzepřít se nadřízenému a prosadit své zájmy. Stejně tak je ale často na vině obyčejně špatná organizace času. "Zaměstnanec dohání nesplněné úkoly po večerech, víkendech a na dovolené. K tomuto přetížení může dojít buď z vlastní neefektivity, anebo ze špatné organizace práce ze strany šéfa," vysvětluje Halbrštát.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaká úskalí má práce z domova?
  • Kolik lidí si v pracovní době řeší osobní záležitosti?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se