Obchody mezi Českem a exotickými zeměmi rostou nejrychleji od krize v roce 2008. Po útlumu během 90. let, kdy se tuzemské společnosti orientovaly na západní trhy, došlo na počátku tisíciletí k obnovování politických a obchodních vazeb, které trvá dodnes.

Export na africký kontinent vzrostl v roce 2018 o více než 19 procent a dosáhl nové hodnoty 47,7 miliardy korun. Přestože tato částka představuje pouze jedno procento z celkového vývozu a stále jde o rizikové trhy, český stát vztahy s těmito zeměmi aktivně posiluje.

"Díky své geografické poloze na prahu Evropy, nadbytku nerostných surovin a zemědělské půdy, dynamickému demografickému vývoji a posilující střední třídě je Afrika důležitým teritoriem, jehož význam dlouhodobě roste," říká ředitel zahraničněekonomických politik ministerstva průmyslu a obchodu Richard Hlavatý. Proto je podle něj důležité posilovat přítomnost českých společností na největších afrických trzích, jako je Nigérie, Jihoafrická republika nebo Egypt, a aktivněji rozvíjet vztahy s dalšími perspektivními zeměmi − Ghanou či Etiopií.

Po krizi

Pobřeží slonoviny zažilo před několika lety silnou hospodářskou krizi. V roce 2012 odpustily státy Pařížského klubu a mezinárodní instituce africké zemi podstatnou část dluhů. Nyní má Pobřeží slonoviny pověst politicky stabilní země s nízkým zadlužením a rychle rostoucí ekonomikou.

S těmito státy mělo Československo kdysi intenzivní hospodářské vztahy a produkty zejména v oblastech energetiky, zemědělské techniky, pivovarnictví, vodohospodářství, obranného průmyslu a strojírenství tam mají stále vynikající jméno.

Autobusy z Vysokého Mýta předčily ty ze Švédska

Tuzemské výrobky a služby nejčastěji na černém kontinentu míří do Jihoafrické republiky a Egypta. V nedávné době ale státní pojišťovna Egap podpořila projekt směřující do Pobřeží slonoviny. Jde o dodání 400 autobusů z Vysokého Mýta. Moderní a ekologické řešení pro tamní dopravu zajistila společnost Iveco Czech Republic. "Jde o první dodávku našich autobusů na CNG na africký kontinent. Jsme rádi, že vláda Pobřeží slonoviny zvolila právě tuto va­riantu a považuje zemní plyn za relevantní a zároveň dostupné řešení. Věříme, že tím vytvoříme příklad pro další země v západní Africe," řekl k zakázce Sylvain Blaise, viceprezident firmy Iveco zodpovědný za značku Iveco Bus.

Většinu autobusů tvoří vozy Iveco Crossway Low Entry, které se vyznačují nízkými emisemi a nehlučnou jízdou. Afričané také kupují 50 luxusních autobusů Crealis s optickým naváděním při najíždění do zastávek. Ty na černý kontinent poputují z mateřské společnosti Iveco France.

Autobusy z Vysokého Mýta budou sloužit společnosti Sotra, která je provozovatelem městské veřejné dopravy v největším tamním městě Abidžanu. Díky tak objemné dodávce vozů firma prakticky zdvojnásobí velikost své flotily.

Česká společnost zvítězila v silné mezinárodní konkurenci, jejími soupeři byly například indická společnost Tata nebo švédská firma Scania ze skupiny Volkswagen. Financování zajišťuje ČSOB, zatímco Egap poskytne pojištění jejího bankovního úvěru.

S uskutečněním projektu pomohlo i jednání s tamní vládou, kde se angažovala česká ekonomická diplomacie. "Tento významný obchod pomohla realizovat asistence zastupitelského úřadu v Ghaně. Zejména v zemích, jako je Pobřeží slonoviny, hraje ekonomická diplomacie nenahraditelnou roli," komentuje exportní úspěch náměstek ministra zahraničních věcí Martin Tlapa.

Pobřeží slonoviny je pro tuzemský export zajímavý trh. Jde o třetího nejdůležitějšího partnera Česka na africkém kontinentu, přičemž obrat vzájemného obchodu loni vzrostl o necelých 15 procent a dosáhl hodnoty 1,28 miliardy korun.

Do země se kromě autobusů vyváží stroje na automatické zpracování dat, obuv, tabule, papír a železniční vybavení. Opačným směrem potom putují kaučuk, banány, ořechy, fíky, ananas a další ovoce.

Tuzemští exportéři stavěli nemocnici v Oceánii

Egap podpořil i významný projekt v další pro české exportéry exotické zemi. Více než 25 tuzemských firem se podílelo na stavbě nemocnice v Papui-Nové Guineji. Diagnostické a chirurgické centrum provin­ční nemocnice Goroka bylo otevřeno v září loňského roku, státní pojišťovna pojistila bankovní úvěr ve výši 1,4 miliardy korun, poskytnutý Českou spořitelnou a její mateřskou bankovní skupinou Erste Group. Česká státní pojišťovna u jednotlivých transakcí vyžaduje tuzemský podíl ve výši minimálně 50 procent. Poté, co je nemocnice uvedena do provozu, zajišťují mnohdy tuzemské firmy také následný servis.

"Výstavba nemocnic v Papui a jejich financování z České republiky, to vše je skvělou ukázkou toho, že náš export, má-li tu správnou podporu od státu a finančního sektoru, dokáže oslovit netradiční vývozní teritoria," uvádí Lenka Tomanová, manažerka projektového a exportního financování České spořitelny. Zdůraznila přitom klíčovou roli státní pojišťovny Egap. "Role státu ve formě pojištění rizik je v těchto projektech naprosto nezastupitelná," říká Tomanová.

Stavbu nemocnice v Oceánii zastřešila česká dceřiná společnost rakouské skupiny Vamed. Vedle ní zde našli své uplatnění výrobci úzce specializované techniky, zdravotnického zařízení, ale i dodavatelé nábytku, dlažeb, konstrukčního materiálu či stavební společnosti.

Mezi ty nejznámější patří například výrobce rozvodů medicínských plynů MZ Liberec, producent rehabilitační techniky Audy, výrobce zdravotnických a manipulačních vozíků Klaro nebo brněnský producent laboratorních sušáků a parních sterilizátorů BMT Medical Technology.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist