Počátky CSR (Corporate Social Res­ponsibility) neboli společenské odpovědnosti firem spadají už do 60. let minulého století, v Česku ale více rezonuje až v poslední dekádě. Po revoluci se firmy a živnostníci zaměřovali často jen na ekonomické výsledky podnikání a ani je nenapadlo uvažovat o jeho dopadu na okolí. Podle zakladatelky a ředitelky Asociace společenské odpovědnosti Lucie Mádlové nastal zlom v momentě, kdy lidem začal docházet vliv podnikání na společnost i přírodu. "To byl takový výrazný moment, kdy byznys začal vymýšlet první CSR strategie a postupy," říká Mádlová.

Postoj k CSR ve firmách začal před devíti lety soustavně zjišťovat projekt výzkumné a technologické agentury Ipsos. "Zpočátku šlo o okrajovou záležitost, ale dnes si manažeři stále více uvědomují, že jejich aktivity na poli CSR a udržitelného rozvoje mohou výrazně ovlivnit reputaci firmy i atraktivnost pro potenciální zaměstnance," uvádí Tomáš Macků, ředitel komunikace Ipsosu.

Že chuť lidí pomáhat potřebným vzrostla v Česku zásadně za posledních deset let, potvrzuje i ředitel Nadace Via Jiří Bárta. Uvádí, že podle údajů Finanční správy ČR štědrost lidí narostla až o 60 procent. "Ti nejbohatší z nás dávají nejvíce na systémové společenské změny − například ve vzdělávání. Většinová populace pak nejvíce podporuje sociální a zdravotní témata a pomoc lidem v tíživé situaci. Velká část filantropie směřuje také na pomoc zvířatům," upřesňuje Bárta.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Jakou podobu má CSR v českých firmách nejčastěji?
  • Kolik peněz daly na dobrou věc české firemní fondy a nadace?
  • Jak korporátní nadace přispívají do dobročinných finančních sbírek zaměstnanců?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se