Budeme-li chtít měnit dispoziční řešení bytu, pozveme si architekta. Při stavbě nového domu nebo při jeho celkové rekonstrukci je jeho role prakticky nezastupitelná. Ale když dojde na realizace interiéru, můžeme trochu znejistět. Jak se na tuto problematiku dívají architektka Klára Valová a designérka Andrea Kroupová?
Jak vnímáte rozdíl mezi architektem a interiérovým designérem?
Klára Valová: Hlavní rozdíl je ve vzdělání, které mají architekti mnohem techničtější. Díky tomu by měli mít větší povědomí o všech technických částech projektu. Rádi bourají a následně staví. Připraví si tedy podklad už v rámci stavby a samotné vybavení na to pak lépe navazuje. Obtížnost práce v interiéru může být mnohdy srovnatelná jako při stavbě domu. Vypracováváme podrobný projekt do všech detailů a při nutnosti stavebního povolení oslovujeme projektanty. Pokud máme možnost s návrhem přijít ještě před samotnou stavbou, je to ideální. Nemusíme pak zasahovat do hotového a něco složitě bourat nebo předělávat. Ne vždy je to ale možné, takže běžná praxe je spíše to bourání. Snažíme se pak třeba předělat dané dispozice tak, aby všechno fungovalo, jak má. To je práce nás architektů, respektive interiérových architektů. Když mi naopak přijde poptávka na samotný obývací pokoj nebo vybavení určité části bytu pouze nábytkem, tak to odmítnu a přenechám designérům. Ti se soustřeďují primárně na návrh vybavení a dekorování. S technickou stránkou se samozřejmě potkávají i oni, ale většinou to není v takovém rozsahu.
Vystudovala technickou univerzitu v Liberci, poté strávila rok v Portugalsku na Universidade do Minho Guimaraes. Po několikaletých zkušenostech nabytých ve firmě OOOOX se vydala na dráhu vlastní praxe. Její studio SMLXL se zabývá především realizací interiérů rezidenčních objektů.
Andrea Kroupová: Architekt možná přemýšlí trochu víc ve hmotách a tvarech, ať už při navrhování budovy, nebo při tvorbě interiéru. Nicméně já jako interiérový designér jsem schopná navrhnout a realizovat většinu úprav v bytě. Ale nemohu dělat projektovou dokumentaci. Pokud tedy jde o větší rekonstrukci, mění se dispozice bytu, zasahuje se do nosných stěn a je nutná kolaudace, přizvu si ke spolupráci architekta nebo projektanta. Velmi často se také stává, že klienti mají architekta, který jim zpracovává projektovou dokumentaci a ta se ve finále spojí s mým návrhem.
Architekt se věnuje především té techničtější a odbornější stránce. Designér je ale také schopen ujmout se náročnějších projektů, je to tak?
Klára Valová: Řešíme vše od stavby přes veškeré vybavení a nábytek až po doplňky. Jsme sice architekti, ale v podstatě zde zastoupíme i designéra. Naše práce je hotová s posledním háčkem na ručník nebo polštářkem, když o to má klient zájem. Tato část projektu je už ale velmi individuální, a i když s ní rádi pomůžeme a baví nás, domnívám se, že čím více se klient sám zapojí, tím je výsledek osobitější. Naše návrhy interiérů jsou například barevně velice neutrální, v přírodních odstínech, takže je mnoho lidí může považovat za studené. Doplňky to pak mohou ještě více podtrhnout, nebo také narušit. Jejich výhodou je, že se dají lehce obměnit.
Po absolvování grafické školy v Praze pokračovala ve studiu oboru design interiéru na FUD UJEP v Ústí nad Labem. Už od ukončení studia se věnuje soukromé praxi, za svou práci získala několik ocenění. Její doménou jsou návrhy a realizace interiérů bytů, ale svoji stopu zanechala i v několika útulných kavárnách.
Andrea Kroupová: Já jsem si rekonstrukci bytu zvolila už pro svou diplomovou práci, právě díky rozsáhlosti, kterou mám na této práci ráda. Řešily se stavební úpravy, ale i detaily jako nábytek nebo barvy prostoru. Takový projekt je pak vždy ucelenější, vše na sebe určitým způsobem navazuje. Spousta designérů ale poskytuje pouze služby stylingu interiéru. U stylingu, což je vlastně dekoratérství, jde hlavně o celkové sladění barev a doplňků. V této práci jde především o cit. Nepotřebujete technické vzdělání, stačí talent a správný přístup.
Odpovědět na otázku, koho si pro svůj projekt zvolit, není jednoduché. Podle čeho bychom se měli při svém výběru řídit?
Klára Valová: Samozřejmě se vše prolíná, když někdo dělá interiéry, rodinné domy a bytovky, je to úplně v pořádku. Stává se ovšem, že k nám přijde klient s rodinným domem, který je velice pěkný, zajímavý, od známého architekta, ale jeho interiér prostě nefunguje. Je zde jasně patrné, že se dům řešil hlavně z vnější stránky a na funkčnost a požadavky klienta v rámci interiéru se myslelo jen okrajově. To je samozřejmě špatně. Architektura má spoustu odvětví a každý architekt by si měl jasně uvědomit, čemu se věnuje právě on, a tak to také prezentovat klientovi. Rodinný dům pak může mít klidně tři architekty, architekta na návrh domu, architekta interiérového i zahradního.
Andrea Kroupová: Za obě profese mluví určitě nejvíc portfolio zrealizovaných prací. Pokud se to klientovi zalíbí, je to asi tím nejdůležitějším kritériem pro výběr. Takže asi není šťastné zvolit si designéra nebo architekta jen podle toho, že vyhrál nějakou cenu nebo jsme o něm už někdy slyšeli. Já si držím určitý jednotný styl, který provází všechny mé realizace. Hodně lidí dokonce říká, že interiér navržený mnou pozná. Práce na interiéru bývá dlouhodobým procesem. Jestli si navzájem sedneme, může odhalit osobní schůzka.
Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin a týdeníku Ekonom.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist