Když statisíce tun zboží a surovin převezou místo kamionů lodě, je to z hlediska ekologie jednoznačná výhra. Propagátoři kanálu, který má spojit Dunaj, Odru a možná i Labe, proto při výčtu výhod vodního díla nezapomínají ani na snižování emisí oxidu uhličitého a přidají, že by se ulevilo silnicím, a že by proto klesla i dopravní nehodovost. To vše by každý uvítal. Otázka je, za jakou cenu − a zda cíle nemůžeme dosáhnout jinými prostředky výhodněji.
A na to odpověď nemáme. Víme jen, že projekt by spolkl hodně stamiliard a byl by vysoce prodělečný. Proto se hledají dodatečné přínosy typu miliarda ročně získaná z toho, že by se něco z vody z výše položených částí kanálu ve vhodný okamžik prohnalo přes turbíny a vodní cesta by tak fungovala jako přečerpávací elektrárna. Jenže jak moc věřit, že se tím vydělá miliarda ročně? Něco naznačí už fakt, že z přirozeně vypadajících údajů uvedených v ekonomické analýze studie vodního koridoru po sečtení vznikne tak úžasně kulaté číslo.
I obhájci propojení Dunaje, Odry a Labe, které s vervou propaguje Miloš Zeman, připouští, že si kanál na sebe nikdy nemůže vydělat, ale dodávají, že pro stát je i tak výhodný. A že se nákladů nemáme bát i proto, že přece podstatnou část může uhradit Evropská unie. Jenže to by se dalo říct třeba také o vysokorychlostních železnicích.
Kanál Dunaj–Odra–Labe by jen jako velká vodní elektrárna vydělal miliardu ročně, tvrdí studie
Přilákaly by sice jiný druh nákladu než vodní magistrála s průměrnou rychlostí přepravy ani ne 10 kilometrů za hodinu, ale též by snížily emise CO2, zátěž silnic i dopravní nehodovost by klesly a mohla by je také spolufinancovat EU.
Když budeme porovnávat přínosy a rizika investice do kanálu, měli bychom proti sobě stavět různé příležitosti. Na vše totiž zdroje nikdy nejsou. A neměli bychom zapomenout, že investicím do drahé vodní cesty voliči, na rozdíl od vysokorychlostní železnice, zelenou nedali. Vládní strany totiž kanál v žádné variantě ve svých volebních programech nenabídly.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist