Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

elektromobily vzbuzují vášně na straně zastánců i odpůrců. A protože se vám dostává do ruky magazín o rozvoji elektromobility, dovolte mi pár argumentů za první stranu:

→ Provoz elektromobilů neprodukuje jedovaté zplodiny. Sto let rozvoje spalovacích motorů není dost dlouho na garantování jejich věčnosti, zvlášť když je škodlivost jejich zplodin tak prokazatelná a k dispozici jsou čistší technologie.

→ S přechodem na obnovitelné a jaderné zdroje je efekt elektromobilů na snižování emisí CO2 stále větší. I když nevíme s jistotou, jak velký to má v dlouhodobém přírodním cyklu vliv, víme, že lidstvo k emisím skleníkových plynů významně přispívá. V rámci předběžné opatrnosti je rozumnější tyto plyny neprodukovat.

→ Elektromobily budou brzy levnější než vozidla se spalovacími motory. Mechanicky složité motory a převodovky budou nahrazeny relativně jednoduchým elektrickým pohonem a baterií. U baterií se očekává, že poměr cena/kapacita bude významně klesat.

→ S rozvojem baterií se dojezdy elektromobilů zvýší na úroveň obvyklou u vozidel se spalovacím motorem. Úbytek dojezdu vlivem spotřeby elektřiny na topení či chlazení bude kompenzován využíváním tepelných čerpadel a zvýšenou kapacitou baterií.

→ Stárnutí baterií vlivem dobíjení a vybíjení není reálný problém. Dnešní baterie běžně vydrží 200 tisíc km s úbytkem kapacity do 20 procent. Výrobci indikují, že životnost elektromobilů je delší než u vozidel se spalovacím motorem.

→ Dobíjecí infrastruktura nebude problém. V nejbližších letech lze očekávat prudký rozvoj dobíjení u parkovacích míst i rychlodobíjecí huby s vysokým výkonem a kapacitou pro dobíjení "na cestě".

→ Časy potřebné pro dobíjení klesnou na přijatelnou úroveň. Přestože většina dobíjení se bude odehrávat u parkovacích míst, přes noc či v zaměstnání, rychlé dobíjení "na cestě" bude zapotřebí i při očekávaném prodloužení dojezdu. S technologií o výkonu 350 kW bude možné dobít na 500 km za 15 minut.

Ano, jako je snadné napsat pozitivní argumenty, tak je snadné je rozporovat. Zatím to ale vypadá, že se e-mobilita opravdu rozjede.

Článek byl publikován ve speciální příloze Elektromobilita.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist