Na polích mezi vesnicemi Baranów, Teresin a Wiskitki ve středním Polsku se prohání vítr a vrčí traktory místních zemědělců. Už za tři roky by sem, do míst vzdálených asi 35 kilometrů jihozápadně od Varšavy, mohly přijet bagry a nákladní auta a začít budovat největší pomník konzervativní vlády sestavené stranou Právo a spravedlnost − Centrální komunikační uzel Solidarita. Pod vznosným názvem se skrývá nové letiště s nádražím pro rychlovlaky a opravdu by se stalo cestovatelským středem celého Polska. Navázalo by na něj na 1600 kilometrů nových železničních tratí, většinou pro rychlovlaky. Z centra Varšavy by sem spoj měl dorazit do patnácti minut, z většiny míst v Polsku do dvou hodin. Jedna z deseti plánovaných nových tras povede také do Bohumína. Na tom už jsou Poláci a Češi domluveni.

Letošní rok by měl být opravdovým začátkem projektu, pro který se zatím používá hlavně polská zkratka CPK. Začne se připravovat to, čemu hlavní autor a čerstvý ředitel státní firmy CPK Mikolaj Wild říká masterplan, tedy výběr poradců pro detailní přípravu. Zároveň by se mělo začít vyjednávat s majiteli pozemků.

"Naší ambicí je v roce 2020 začít dobrovolné výkupy pozemků pro investici," řekl v rozhovoru s HN Wild. Domnívá se, že stát bude schopen nabídnout atraktivní cenu.

Plán počítá s růstem letecké dopravy v Evropě i vyšší potřebou spojení se zaoceánskými destinacemi. Podle analýzy think-tanku Polityka Insight mají Poláci velké rezervy v cestování a s tím, jak země bohatne, stále více využívají leteckou dopravu. Potřebám nebudou brzo stačit nejen dvě varšavská letiště, ale ani řada regionálních. Podle této analýzy mohou při současném tempu růstu letecké dopravy v roce 2040 chybět v celé Evropě letenky až pro 160 milionů lidí, kteří budou chtít tuto přepravu využít.

35 miliard zlotých

(zhruba 210 miliard korun) je odhadovaná cena nového letiště a investic s ním spojených. Celková cena komunikačního uzlu překročí 100 miliard zlotých (610 miliard Kč). Polsko chce získat strategického investičního partnera ze zahraničí, nejspíš z Asie.

46 milionů pasažérů

odbavila polská letiště v roce 2018. Dvě varšavská, Chopinovo a Modlin, se podílejí 46,7 procenta (17,7 milionu). Teoreticky může Chopinovo letiště odbavit 22 milionů pasažérů ročně, ale v praxi ne. Modlin se v roce 2018 ocitlo na hranici svých možností, odbavilo přes tři miliony. Odhaduje se, že počet leteckých pasažérů v Polsku v roce 2035 stoupne na 95 milionů.

60 procent

byl v roce 2018 podíl nízkonákladových aerolinek na počtu vypravených pasažérů. Nové letiště by ale mělo být především základnou polské firmy LOT, z níž by se měly stát středně velké aerolinky.

1600 kilometrů

nových železnic by mělo být do roku 2040 vybudováno v projektu CPK. Počítá se s vysokorychlostní železnicí (250 km/h). Dojezd do centra Varšavy by měl být 15 minut, ze všech velkých měst Polska nejdéle dvě hodiny.

V Evropě se nové aeroporty staví opatrně a pomalu. Známý je případ berlínského letiště Willyho Brandta, které mělo být otevřeno už v roce 2010, ale dosud není dokončeno a stálo už třikrát víc, než byl původní odhad. I když celé CPK, tedy letiště, nádraží s železničními trasami, přilehlé obchodní a hotelové městečko, je projekt na desetiletí, jak zdůraznil Wild:

"První letadlo chceme na letišti přivítat na konci roku 2027. Je to ambiciózní, protože žádné letiště v Evropě se nebudovalo kratší dobu než dvacet let − s výjimkou istanbulského, tedy mimo Evropskou unii. Ale pěti letům stavby tam předcházelo deset let plánů."

Pro zemi je stavba výzvou, kterou od roku 1989 nezažilo; tak komplikovaný projekt se v Polsku nestavěl.

Vládní konzervativci by si postavili opravdu nezbořitelný pomník a podle představ jeho autorů by se stal zároveň motorem polské ekonomiky na léta dopředu.

Schopnost státu dělat velké projekty

Nejblíž něčemu podobnému je síť dálnic placená z větší části z peněz Evropské unie a částečně modernizace železniční sítě. Zato už léta plánovaná první polská jaderná elektrárna stála sice miliardy v přípravných fázích, studiích a odhadech, ale její budoucnost je nejistá. Neví se ani, kde by přesně měla stát.

Podle Wilda chyběla především dostatečná politická podpora, jakou jeho projekt má.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.