Zákazníci jsou stále náročnější, vše chtějí rychle a jednoduše. Jak ale takové služby pro klienty připravit? Chceme-li přinášet inovativní služby nebo zlepšovat ty stávající, musíme je vytvářet jinak než v minulosti. Příkladem může být Jack Welch nebo Toyota, kteří v 90. letech 20. století sklidili úspěch se systémem komplexního řízení kvality, tehdy revolučním přístupem k organizaci práce.

Dnešní doba po změně opět volá. Produkty a služby postavené na nových technologiích bývají svojí podstatou složité, ale lidé chtějí jednoduchost. Proto se firmy stále více zabývají tím, jak co nejvíce zjednodušit používání svých produktů a služeb. K tomu jim pomáhá service design, někdy nazývaný též design thinking. Je založen na pochopení lidí a jejich potřeb a vytváření služeb, které tyto potřeby naplní.

Jak to vypadá, když firma service design neaplikuje? Nedávno jsem zažila návštěvu dětské pohotovosti. Firma, v tomto případě nemocnice, se snažila vytvořit maximálně efektivní proces pro lékaře a pracovníky. Zřejmě vycházeli z toho, že když budou procesy správně nastaveny, lékaři ošetří více dětí a všichni budou spokojeni. Při příchodu dostanete číslo a následně na tabuli umístěné v čekárně sledujete, kdy přijdete na řadu. Vše se zdá logické a správné. Do doby, než máte vlastní zážitek.

Výzvy

Dříve se od zaměstnanců požadovalo, aby byli racionální a objektivní, dnes mají být více zaměřeni na subjektivní, někdy až osobní přístup. V minulosti se vyžadovalo, aby zaměstnanci řešili problémy co nejrychleji, rychle identifikovali problém a našli řešení. Dnes mají hledat různá řešení, dívat se na problém z mnoha úhlů. Největší výzvou je, že service design nutí zaměstnance zažívat to, čemu se historicky snažili vyhnout: selhání. Opakované zdánlivé neúspěchy jsou však pro mnoho lidí nepříjemné. Nenahraditelnou roli zde mají lídři. Jejich přístup definuje, zda se lidé budou cítit bezpečně a budou ochotni hledat nová řešení pro dnešního, velmi náročného klienta.

Po příchodu se musíte zařadit do dlouhé fronty na lístek. Vyčkáte s nemocným dítětem frontu, abyste následně byl nucen pobývat v čekárně, která je plná kašlajících a jinak nemocných dětí. Pokud má vaše dítě zlomenou nohu, děsíte se, co vám toto čekání přinese. V době chřipkové epidemie je pohotovost plná, a tak čekáte dlouhé hodiny. Automat na nápoje je beznadějně vyprodán, automat na jídlo absentuje zcela. Pohled na frustrované rodiče ukazuje, že spokojeni rozhodně nejsou a moc si přejí, aby pohotovost zase dlouho nepotřebovali. Pokud by nemocnice zahrnula potřeby rodičů a dětí do tvorby procesu, umožnila by třeba on-line sledování čísel, on-line by ukazovala, jak dlouho se na pohotovosti čeká. Rodiče by se pak mohli na návštěvu pohotovosti lépe připravit. A to je podstata service designu. Hledat cesty, jak klientům dodat produkt či službu tak, aby po jejím využití byli spokojeni a chtěli ji využít znovu.

Podstatou service designu je pochopit klientovy potřeby. K tomu firmy používají řadu metod. Od rozhovorů s klienty přes jejich pozorování využívající službu nebo produkt v reálném prostředí až po zkušenost, kdy se zaměstnanci stávají klienty a na vlastní kůži sami zažijí, jaké to je, používat jejich službu. Potřeba klienta bývá často skrytá a on si ji ani neuvědomuje. Pochopí-li firma, co klient potřebuje, je dalším krokem generování nápadů, které by mohly jeho potřebu naplnit. Je vhodné, aby se generování nápadů účastnili lidé s různými zkušenostmi, díky tomu lze získat různorodé nápady. K diskusi o nápadech pomáhá, když lidé vidí, jak by nápad fungoval v praxi. Service design pro to využívá mnoho nástrojů.

Jedním z nich jsou zákaznické cesty. Jedná se o papírové mapy, které lidem umožňují vidět, jak bude zákazník službu používat. Dalším z nástrojů je vytváření prototypů − maket, jež ukazují, jak bude produkt vypadat. Posledním, velmi důležitým krokem je testování s klienty. Opět existuje řada metod a všechny mají společný cíl. Zjistit, jak by zákazník na náš produkt či službu reagoval, co mu vyhovuje a co je třeba změnit. Zahrnutí klienta do tvorby produktů a služeb umožňuje vytvářet služby, které lidé skutečně ocení.

Článek byl publikován ve speciální příloze Zákaznická zkušenost.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist