Dopravcům kvůli obavám z šíření nákazy koronavirem v posledních týdnech ubyli ve vlacích a autobusech cestující, některé linky dokonce zrušili. Ve čtvrtek se ukázalo, že může být ještě hůře. Nově mají od vlády nařízeno, že od páteční půlnoci nebudou smět vypravit žádné spoje mimo hranice Česka. Omezení dopadne i na kamionovou přepravu. Její provozovatelé se musí připravit na zavedení hraničních kontrol na přechodech s Rakouskem a Německem, na kterých se mohou začít tvořit kolony. Vláda navíc nařídila zavřít všechna regionální letiště, lidé tak budou moci do ciziny létat jen z Prahy.

Firmy dovážející z Číny a dalších zasažených zemí navíc čelí výpadkům dodávek součástek a zboží. S oslabením svého byznysu se potýkají rovněž cestovní kanceláře a hotely závislé na přílivu zahraničních turistů. Vedle nich nová opatření vlády zasáhnou i restaurace, jejichž provoz je od pátečního večera omezen. S podobně přísnými omezeními přišli včera také Slováci − na hranicích zavedou kontroly a vstup do země umožní jen lidem, kteří zde mají trvalý či přechodný pobyt.

Vlaky a autobusy se do zahraničí nedostanou

České dráhy podle posledních údajů z výroční zprávy z roku 2018 utržily za jízdenky na mezinárodní vlaky 2,6 miliardy korun. To je téměř 30 procent celkových výnosů z jízdného. Měsíční výpadek v mezinárodní osobní přepravě by tak státní podnik mohl stát přes 200 milionů korun.

Společnost Leo Express vypravuje z Česka vlaky a autobusy do Polska, Rakouska, na Slovensko a na Ukrajinu. Podle mluvčího firmy Emila Sedlaříka bude mít čtvrteční vládní nařízení na dopravce výrazné dopady. "V souvislosti se šířením koronaviru se snížila poptávka a toto opatření ji sníží ještě více. Vzhledem k ekonomickým dopadům budeme s vládou jednat o možných kompenzacích," říká Sedlařík. Lidem, kteří už si lístek na některý ze zrušených spojů koupili, Leo Express vrátí peníze.

Omezení na hranicích

V pátek o půlnoci začnou platit omezení pro přechod hranic s Německem a Rakouskem. Stát ho umožní jen na 11 přechodech, na kterých budou zavedeny kontroly (viz seznam). Na dalších sedmi místech budou moci hranice překračovat takzvaní pendleři v rámci přeshraničního styku (do Rakouska ve Vratěníně, Valticích a Nové Bystřici a do Německa ve Všerubech, Jiříkově, Vojtanově a Cínovci).

Podobný krok udělá také konkurenční RegioJet. Poslední spoje do ciziny vyjedou v pátek a ještě ten den do půlnoci se musí vrátit zpět do Česka. Spoje na Slovensko ukončí dopravce podle mluvčího společnosti Aleše Ondrůje už v pátek v sedm hodin ráno. "Všechny spoje jedoucí v pátek z Česka na Slovensko budou zkráceny pouze po území Česka," upřesňuje Ondrůj. Linky mířící opačným směrem budou zase jezdit pouze po Slovensku. RegioJet už na začátku března zrušil autobusové linky do Říma a Milána. Celkem šlo o šest spojů týdně.

Zpoždění pro kamiony

Pro řidiče kamionů zůstanou otevřeny čtyři hraniční přechody s Rakouskem a sedm s Německem. Na nich budou zavedeny kontroly, které by mohly dodávky zboží zpozdit i o několik hodin. "Dopady si vyhodnotíme s odstupem dvou až tří dnů, kdy se podíváme, jestli se na přechodech tvoří kolony," říká ředitel dopravní společnosti MD logistika Robert Kuchar.

Některé zboží musí být podle dohody u zákazníků včas. V případě zpoždění by firmě hrozila pokuta. Kuchar však doufá, že v současné mimořádné situaci se s klienty domluví a sankci se vyhne. Náklady podniku vzniknou spíše v případě, že řidiči stráví za volantem kamionu zbytečně několik hodin navíc. "Zvýšené náklady nám ale v dnešní době nikdo ze zákazníků nezaplatí," míní Kuchar.

Firma rozváží především potraviny do supermarketů, její kamiony nejčastěji míří právě do západní Evropy. Kuchar tvrdí, že během čtvrtečního odpoledne se objem objednávek ze strany obchodů podstatně zvýšil. "Poptávka se jinak pohybuje ve vlnách, ale o nadcházejícím víkendu objem závozů do supermarketů opět raketově vzroste," říká Kuchar. Víc než kontroly na hranicích ho ale trápí nedostatek roušek a dezinfekčních prostředků, které podnik aktuálně shání pro své řidiče. "Někteří naši klienti vyžadují, aby řidiči měli roušky. Je ale otázkou, jestli je vůbec seženeme," uvádí. Sám už hygienická opatření hodlá také zpřísňovat. Od pondělí budou pracovníci MD logistika všem šoférům při vjezdu do areálu firmy měřit teplotu.

Přechody do Německa

◼ Strážný – Philippsreut
◼ Pomezí nad Ohří – Schirnding
◼ Rozvadov­-dálnice – Waidhaus
◼ Folmava – Furth im Wald/Schafberg
◼ Železná Ruda – Bayerisch Eisenstein
◼ Krásný Les – Breitenau
◼ Hora Sv. Šebestiána – Reitzenhain

Čekání na součástky a elektroniku

Problémy mají také firmy, jejichž výroba je závislá na dodávkách součástek či materiálu z Číny. Podle průzkumu Svazu průmyslu a dopravy kvůli pandemii nového koronaviru pociťuje nebo očekává nedostatek součástek přes 37 procent oslovených firem. Do ankety se celkem zapojilo 357 společností. "V praxi to znamená, že firmy sice mají zakázky, ale mohou mít problém s jejich výrobou a dodáním," uvádí ředitelka zaměstnavatelské sekce svazu Jitka Hejduková. Podle ní hrozí, že některé firmy budou muset už sjednané zakázky rušit.

Na pokles dodávek z Asie se připravují také e­-shopy. Největší český internetový obchod Alza.cz ho očekává v příštích týdnech. "Zboží, které se v tuto chvíli dostává do Česka, bylo naloděno ještě před vypuknutím krize v Číně, kdy továrny běžně fungovaly. Nyní je tamní výroba stále velmi narušená. Vzhledem k tomu, že dodání trvá asi tři měsíce, pocítíme výpadky dodávek počínaje dubnem a dále," říká mluvčí společnosti Patricie Šedivá.

Problémy se zásobováním očekává v příštích týdnech také konkurenční Mall Group. Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška odhaduje, že problémy budou mít především menší e­-shopy, které ve skladech nemají dostatečně velké zásoby.

Internetové obchody na jednu stranu trápí právě oslabené dodávky z Číny, na druhou stranu jim ale rostou tržby díky panice lidí, kteří si ve velkém dělají zásoby. "K nejhledanějším produktům patří teploměry, jejichž prodeje vzrostly o 1000 procent," uvádí mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková. Podle ní v posledních třech týdnech citelně vzrostl také prodej krmiva pro domácí zvířata. Alza nebo e­-shop Datart potvrzují také zvýšený zájem o domácí pekárny, čističky vzduchu nebo elektroniku.

Velký problém pro cestovní ruch

Šíření viru Covid-19 citelně dopadá na cestovní ruch, který se potýká s výpadkem turistů z asijských zemí i Evropy. Ten se ještě nyní navíc zvýší kvůli zavedení zákazu vstupu cizinců z postižených zemí do Česka. "Turistů nyní přijíždí asi o 85 procent méně, než jak bývá běžné. Hotely jsou obsazené asi jen z 10 až 15 procent, lidé většinou své pobyty stornují, což ubytovacím službám nikdo neproplatí," řekl HN Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Hospodářská komora odhaduje, že delší výpadek příjmů může sektoru způsobit ztrátu ve výši 35 miliard korun. "Veřejné rozpočty by následně mohly tratit až 14 miliard korun na daních a odvodech," upozorňuje šéf komory Vladimír Dlouhý. Asociace hotelů a restaurací se obává, že budou hoteliéři muset začít propouštět. Proto si chtějí na ministerstvu financí vymínit daňové úlevy, které by mohly jejich nynější situaci alespoň zčásti zmírnit. "Zejména hotelům a restauracím by prospělo, kdyby se alespoň dočasně snížila DPH pro ubytovací služby z 15 na 10 procent," míní prezident asociace Václav Stárek.

Vláda už v pondělí schválila takzvaný program Covid, ministerstvo průmyslu ho spustí na začátku dubna. Stát přes něj podnikatelům poskytne bezúročné půjčky až za miliardu korun. Každá firma si u Českomoravské záruční a rozvojové banky bude moci říct o částku od 500 tisíc korun do 15 mi­lionů korun. Ministerstvo financí chce v příštích dnech přijít s balíčkem úlev pro podnikatele a živnostníky. Finančním úřadům budou moci zaplatit daň z příjmů za loňský rok až na začátku července, což je o tři měsíce později, než je běžné. Nebude jim za to hrozit žádná pokuta.