Sobota, tři hodiny odpoledne, Česko přechází na nouzový stav. Tomáš Ervín Dombrovský píše kolegům z LMC (provozují portály Jobs.cz, Práce.cz a další služby), že by bylo dobré vytvořit místo, kde by si lidé mohli nabízet i žádat o bezplatnou sousedskou výpomoc. Do diskuse se zapojují první lidé, včetně šéfa produktového vývoje a ředitele firmy. O tři hodiny později je jich v interním komunikační kanále k tématu připojeno už skoro osmdesát a vymýšlejí společně parametry nového tržiště.
Další den akci sleduje už 150 lidí. Většina z nich jsou pozorovatelé, dávají zpětnou vazbu. Aktivní jádro tvoří zhruba dvacet designérů a vývojářů. Po šedesáti hodinách práce − kompletně realizované z domova, přičemž je v tom zahrnutý i spánek − spouští LMC dobrovolnický portál Dobro.cz. Funguje od úterý a po prvních dvou dnech se na něm objevilo přes dvě stě žádostí i nabídek pomoci. Lidí na web přišlo za stejnou dobu přes 10 tisíc.
Potřeba řešit situaci co nejdřív přiměla zaměstnance LMC pustit se do věci hned, o víkendu. "Dobro.cz jsme dokázali spustit tak rychle, že za normálních okolností bychom se během té doby ani nestihli sejít na úvodní schůzku," shrnul akci ředitel LMC Milan Jasný.
Ve firmě měli s dobrovolnictvím jednu zkušenost. "Už při povodních v roce 2013 jsme se dost intenzivně snažili neziskovým organizacím zprostředkovat dobrovolníky," vzpomíná Dombrovský, který v LMC pracuje jako analytik. Dnes je podle něj jiná situace. Jsou mnohem dostupnější a vyvinutější technologické nástroje, proměnil se i přístup neziskových organizací, institucí a společnosti, která je výrazně otevřenější vzájemné nezištné výpomoci.
"Dobrovolníků bylo i tehdy dost, ale většina institucí dávala přednost těm, se kterými už měli zkušenost, byť byli placení, na rozdíl od lidí takzvaně z ulice, kteří by pracovali zadarmo. Ti byli zklamaní," říká Dombrovský. Změnu hledá i v rozsahu nynější krize, která je nyní celoplošná na rozdíl od lokalizovaných povodní. Práce je také mnohem víc a zapojit se může každý. Naléhavější než potřeba dobrovolníků je podle Dombrovského potřeba jasně formulované poptávky jednotlivců i organizací po pomoci. Právě ty se snaží na nový web přivést především, aby ostatním dali vědět o tom, kde je možné se zapojit.
"Dobro.cz vzešlo z iniciativy kolegů ve firmě, kteří při jeho vývoji využili zkušeností a částečně i možností již zaběhnutých produktů LMC, například mikroinzerce na Práce.cz. Služba je bezplatná, ale už teď cítíme, že i nám se energie do ní vkládaná vrací. V době, kdy se lidé, znenadání izolovaní na home officu, pod přívalem nepříznivých zpráv snaží nepropadat skepsi, prožívají naši zaměstnanci nadšení z nového užitečného projektu."
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist