Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) znovu prodloužila odstávku výroby kvůli koronaviru. Výrobní linky by se měly znovu spustit v pondělí 25. května ráno. Náběh doprovodí desítky hygienických opatření. Výroba stojí kvůli pandemii koronaviru od 18. března. Původně ji firma zamýšlela obnovit v pondělí 18. května.

Důvodem prodloužení odstávky jsou zavřené hranice a zavřená dealerství, auta tak nemá kdo prodávat. Koronavirem jsou zasaženy klíčové trhy firmy, například Itálie, Velká Británie nebo Španělsko.

Podle mluvčího automobilky Tomáše Paroubka bude firma od začátku vyrábět na 100 procent, tedy na dvě směny. Loni firma v Kolíně vyrobila přes 210 tisíc aut, kolik to bude letos, není zatím jasné. TPCA je společným podnikem japonské firmy Toyota Motor Corporation a francouzské PSA Groupe. V kolínském závodě, ve kterém pracuje zhruba 2500 lidí, se vyrábí městské vozy Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1.

210 tisíc aut

se loni vyrobilo v kolínském závodě TPCA. Kolik vozů Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1 to bude letos, není jasné. Odstávka kvůli koronaviru bude delší než dva měsíce.

Podle starosty Michaela Kašpara (Změna pro Kolín) se odstávka výroby v TPCA na životě ve městě nepodepisuje. "Ze začátku to bylo znát, ve městě bylo prázdno. Ale postupně se ulice plní, zvlášť teď od pondělí, kdy se to hodně rozvolnilo. Takže město je plné," popisuje Kašpar. Podle něj nejsou komplikace ani se zahraničními dělníky, kteří zůstali na ubytovnách. "Za ty dva měsíce jsme nemuseli řešit téměř žádný problém," dodává Kašpar.

Například Škoda Auto, která kvůli koronavirové krizi také přerušila výrobu, ji obnovila v pondělí 27. dubna ve všech třech svých výrobních závodech v Česku − Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Ani jeden ze závodů ale nefunguje na 100 procent kapacity. Obnovení výroby ve Škodě doprovázelo více než 80 hygienických opatření. Teprve v noci z pondělí na úterý se v Mladé Boleslavi a Kvasinách poprvé po obnovení výroby konala třetí, tedy noční směna.

Jako vůbec první z výrobců osobních aut v Česku obnovilo výrobu Hyundai ve svém závodě v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Jedná se o jediný výrobní závod značky v celé EU. Produkuje 1500 aut denně, loni se tam vyrobilo celkem 309 500 vozů. V závodě pracuje 3300 zaměstnanců a v současnosti tam výroba běží ze dvou třetin produkce před propuknutím pandemie.

Obnovení výroby aut a jejich dílů bude hrát klíčovou roli pro opětovné nastartování české ekonomiky. Autoprůmysl se zde podílí devíti procenty na HDP a představuje 26 procent průmyslové výroby. Kvůli odstávkám v březnu a dubnu lze očekávat propad výroby až o 170 tisíc motorových vozidel. Jde zhruba o 12 procent celkové roční produkce. Loni vyrobily automobilky v českých továrnách přes 1,428 milionu aut. Nejvíce jich vyjelo ze závodů Škody, celkem šlo o 908 tisíc nových vozů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist