Dnes má Česko jak přenosovou, tak distribuční síť jako celek dostatečně robustní. Poradí si bez problémů s objemy elektřiny, kterou by potřebovaly elektromobily v řádech statisíců, říká Pavel Cyrani, člen představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ.

Jaký je aktuální stav sítě veřejných dobíjecích stanic v Česku?

Nachází se tu přibližně pět set profesionálních veřejných dobíjecích stojanů. Splňujeme tedy nepsané doporučení o poměru deseti aut na jednu stanici. Kvalitou sítě držíme krok v rámci regionu i Evropy, i když musíme zrychlit ve výstavbě stanic ultrarychlého dobíjení. Potýkáme se ale s některými překážkami rozvoje, jako jsou majetkoprávní vztahy, přivedení dostatečného výkonu do lokality a zabezpečení náležitého prostoru pro vyhrazená stání u stojanů. Samostatnou kapitolou je dlouhý povolovací proces, kdy se může doba k vybudování dobíjecí stanice protáhnout i na půldruhého roku.

Jakým způsobem zkvalitňujete síť dobíječek pro své zákazníky?

Rychlé dobíjení už dnes řidiči berou jako samozřejmost a tento typ stanic postupně vytlačuje původní stojany normálního dobíjení v dalších a dalších místech. Začínáme také s instalacemi ultrarychlých dobíjecích stanic o výkonu 150 kilowattů, které umožní až dvojnásobně zkrátit dobu dobíjení. Jejich plošnou výstavbu odstartujeme v následujících letech. Vyšší výkony dobíjecích stanic budou také tlačit na souběžnou instalaci smart řešení. Ta pomohou optimalizovat příkon a sníží zátěž pro distribuční soustavu.

Jaké jsou trendy rozvoje dobíjecí infrastruktury a co můžeme očekávat do budoucna?

Je úplně jasné, že elektromobilita skutečně prorazí teprve tehdy, až se srovnají celkové náklady na koupi a provoz elektroaut ve srovnání s klasickými vozy, až bude zaveden roaming pro dobíjení kdekoli a kdykoli a až se elektrický pohon prosadí napříč dopravním sektorem, třeba v MHD nebo dálkové nákladní dopravě. Už dnes jsou náklady na jeden kilometr jízdy i na údržbu jednoznačně na straně elektroaut, brzdou zůstává jen pořizovací cena. Víme taky, že ekonomika provozu dobíjecích stanic se dostane do kladných čísel, když u nás bude jezdit více než 40 tisíc elektrických aut. To je prostě realita. Nejde ale jen čekat. Musíme být připraveni a naši síť pružně rozvíjet a reagovat na konkrétní vývoj v čase i lokalitách. Například pokud nám čísla za odběry nebo změněné dopravní statistiky v místě ukazují, že je tu hlad po dobíjení, pružně reagujeme výměnou normální stanice za rychlou, zvýšením počtu rychlých stanic nebo přípravou lokality pro instalaci ultrarychlé stanice.

Stále se v souvislosti s nabíjením sleduje číslo udávající počet stanic. Nejsou ale stejně důležité i další parametry, jako například jejich výkon?

Určitě chceme jít i zmíněnou cestou stavění ultrarychlých stojanů. Není to ale univerzální a samospásné řešení. Na každém místě musí být podloženo tvrdými daty, každá stanice musí ukázat, že je prospěšná. Dalším důležitým parametrem je podle nás skutečně bezemisní provoz. Řidičům čerpajícím energii v naší síti to jsme schopni garantovat díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE.

V následujících letech se předpokládá výrazný nárůst počtu elektromobilů. To s sebou ale přinese zvýšené nároky na elektrickou síť. Nebude docházet k jejímu přetížení a případným výpadkům?

Česká přenosová a distribuční síť si bez problémů poradí s objemy elektřiny, kterou by potřebovaly elektromobily v řádech statisíců. Průměrná spotřeba takových 250 až 500 tisíc elektrovozů vychází zhruba na 0,78 až 1,56 TWh a jen roční produkce jaderné elektrárny Temelín činila loni 15,76 TWh. Vedle absolutní bilance se řeší i nutnost rozložení dobíjecích výkonů v místě a čase. Provozovatelé soustav průběžně sledují vývoj spotřeby i poptávku po nových připojeních a budou tomu přizpůsobovat své investice do obnovy nebo rozvoje. Spíše než o revoluční půjde o postupný evoluční proces posilování. Nemá podle mě smysl se zabývat úvahou typu: "Co by se stalo, kdyby teď najednou v ulicích jezdil milion elektromobilů." Sítím také odlehčí využití akumulačních technologií v místech spotřeby. V dynamickém prostředí nové energetiky elektromobily velmi pravděpodobně přestanou být jen čistými odběrateli energie. V domácnostech a firmách budou stále častěji plnit i funkci úložiště elektřiny. To může dále přispět ke stabilizaci celé energetické soustavy.

Můžete prozradit, jaké budou další kroky Skupiny ČEZ v oblasti elektromobility?

Chceme dále zahušťovat stávající síť, stavět ultrarychlé stanice tam, kde to bude dávat smysl, a přicházet s řešeními, například z oblasti samovýroby a akumulace energie, která dopřejí elektromobilitě větší nezávislost. Výstavba sítě je samozřejmě priorita, ale zákazníkům mohu slíbit, že budeme dále pokračovat i ve vývoji letos spuštěného nového zákaznického systému v čele s aplikací FUTUR/E/GO. Robustní síť, kterou chceme provozovat, si zkrátka zaslouží i svůj mozek. Řidič, který má v mobilu staženou aplikaci, si může vyhledat nejbližší dobíjecí místo, zjistit, který stojan na jeho cestě je už obsazený, nebo mít přehled o všech odběrech a vyúčtováních. A tím určitě nekončíme. Je to náš jasný signál trhu a závazek, že to s elektromobilitou myslíme vážně.

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin Elektromobilita.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist