Každý doufá, že se brzy podaří zvládnout pandemii koronaviru a svět se co nejvíce přiblíží k normálu. Jak ale bude ten nový normál vypadat?
Změny, k nimž v našich životech došlo v průběhu uplynulých dvanácti měsíců, jsou patrné na každém kroku, a to nejen v organizaci osobního života, ale i pracovního prostoru a celkovém režimu. Obrovské množství lidí začalo ze dne na den pracovat ze svých domovů či chalup, kanceláře potemněly. Nastal boom on-line konektivity. Řada firem, od stavitelů přes vlastníky až po nájemce administrativních budov, tak nyní stojí před otázkou, jaký zaujmout postoj k dalšímu využívání kanceláří. A otázky, které spolu s tím vyvstávají, jsou nasnadě…
Bude i po pandemii přetrvávat zájem o práci z domova? Nebo převládne fakt, že člověk je tvor společenský a sociální interakci potřebuje i v pracovním životě? Pokud ano, proběhne návrat do kanceláří za stejných podmínek a ve stejném objemu jako dřív? Či se ke slovu přihlásí hybridní model, a kanceláře tak zůstanou místem určeným pro osobní komunikaci, budování firemní kultury a loajality, sounáležitosti s kolegy, vyměňování si názorů a zkušeností?
136 000
metrů čtverečních kanceláří je na území Prahy aktuálně ve výstavbě pro následující dva roky. Zhruba 30 procent z tohoto objemu už našlo své nájemce.
(Zdroj: Colliers)
Flexibilita a moderní technologie − horké téma
Ať tak či onak, je nesporné, že řada firem bude nucena provést změny v uspořádání kanceláří a přehodnotit celý systém svého fungování. Bude muset vytvořit různorodé pracovní prostředí, kam se zaměstnanci budou chtít vracet. Podle realitně-poradenské společnosti CBRE by se firmy měly při přetváření pracovního prostoru zaměřit na několik oblastí. Především jsou to flexibilita, moderní technologie a vytvoření prostoru pro komunikaci. "Budoucnost kanceláří spočívá ve vytvoření komunitní platformy. Postupně dojde ke zmenšování prostor pro individuální práci. Naopak více místa bude vyčleněno pro schůzky, kreativní brainstorming a neformální setkávání. Přibudou i klidové a relaxační zóny. Lidé budou do kanceláře chodit pro radu, popovídat si a zjistit, co se děje, čím firma žije," říká Filip Muška, specialista na pracovní prostředí v CBRE. Tomu odpovídají například i plány poradenské společnosti TPA. "Jsme přesvědčeni, že v postcovidové době nebude již koncepce našich kanceláří zcela vyhovovat. Režim home office se stane běžnou součástí naší práce − nad jeho rozsahem ale stále diskutujeme. Naše profese je totiž hodně týmová, takže vzájemné setkávání je nezbytné," popisuje situaci v poradenské firmě její ředitel a partner Rostislav Kuneš.
Vlak, který neujel
Některé firmy už k podobným změnám předvídavě přistoupily ještě před pandemií, a tak dnes mají slušný náskok. "Dokončili jsme velkou rekonstrukci kancelářských prostor zrovna před vypuknutím pandemie. Zohlednili jsme trend digitalizace, změnili styl řízení, dali větší prostor pracovním skupinám a také vytvořili prostory pro table-sharing. Zasedací místnosti jsou multifunkční, jsou vybaveny například audiovizuální technikou pro pořádání telekonferencí, interaktivními tabulemi, nechybí v nich ani relaxační zóna. K předchozímu systému práce se zcela jistě nevrátíme, transformace do jiného systému fungování se osvědčila. Budeme pracovat dál v režimu vyššího podílu meetingů bez fyzické přítomnosti. Například topmanagement se schází k pravidelným on-line meetingům ze všech koutů republiky," říká David Čepek, jednatel Linde Material Handling Česká republika.
Jiné společnosti ale už z podstaty svého byznysu zůstanou u dřívějšího modelu, tedy trávení většiny pracovního času v kancelářích. "Počítáme s návratem k tradičnímu systému práce. Home office u nás není standardní s ohledem na povahu naší činnosti, kdy kolegové z týmu potřebují intenzivně konzultovat pracovní postupy a využívat naše profesionální technické vybavení. Naší velkou výhodou ale je, že nemáme kanceláře typu open space, " shrnuje Tereza Čechová, HR specialistka architektonické a projekční kanceláře Obermeyer Helika.
Trend podpronájmů
Některé firmy se již vloni rozhodly část svých nevyužívaných prostor na určitou dobu podpronajmout. Velmi často svým subdodavatelům, případně obchodním partnerům nebo i bývalým kolegům, které dobře znají. A dá se očekávat, že trend podpronájmů v letošním roce nejspíš ještě poroste. "Ačkoli firmy řeší efektivitu nákladů na v této době méně obsazené kancelářské prostory, zatím vesměs nepřijímají žádná zásadní rozhodnutí o omezení podlahové plochy a z velké části vyčkávají s redukcí prostor do doby snad brzkého návratu k původním předcovidovým podmínkám. Proto také tam, kde je to možné, uzavírají na část svých prostor jen krátkodobé podnájemní smlouvy," přibližuje situaci na kancelářském trhu Jiří Kučera, ředitel realitní kanceláře Luxent − Exclusive Properties.
Stáhněte si přílohu v PDF
I když se způsob využití kanceláří jednoznačně mění, poptávka po kvalitních projektech přetrvává. To potvrzuje i Tal Roma, Chief Operations Officer AFI Europe Czech Republic: "Naše plány na kancelářském trhu jsme v souvislosti s pandemií koronaviru nemuseli nijak zásadně měnit. Výstavbu budovy AFI City 1 v Praze 9 se nám podařilo dokončit podle plánu vloni v září a chystáme zahájení výstavby AFI City 2. Home office se může jevit jako zajímavý trend, nicméně společnosti i zaměstnanci ho vnímají jako dočasný či příležitostný způsob práce. Jakmile to podmínky dovolí, chtějí se vrátit k přímému kontaktu a práci v kanceláři." Obdobně vidí situaci i Eduard Forejt, CRE, Development Director společnosti Passerinvest Group: "Dlouhodobě udržitelný městský urbanismus je součástí DNA naší firmy již několik let a je vidět, že to je správný směr, který je bezpochyby přínosem pro celé město, obyvatele a zákazníky. V duchu "města krátkých vzdáleností" plánujeme i další naše projekty. Je zřejmé, že k určitým změnám v plánování výstavby kancelářských objektů dojde. S jistotou lze například očekávat tlak na bezdotyková řešení ovládacích prvků v budovách, kontrolní protivirová zařízení vstupujících do budovy a podobně. Nicméně vše bude ještě otázkou hledání vhodného kompromisu mezi kontrolou a svobodou uživatelů budov, kterou si do jisté míry volí sami nájemci. I proto s klienty vždy jednáme zcela otevřeně a podmínky užívání budov jsou dány hned v počátku obchodní spolupráce."
Zmiňované úpravy budou sice znamenat nemalé investice, do budoucna ale zaručí maximální univerzálnost prostor. Developerovi i firmám pak přinesou potřebnou flexibilitu a v případě dynamického růstu nájemce nevyvstane potřeba stěhovat se jinam.
Článek byl publikován v magazínu Reality v HN dne 17. března 2021
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist