Hospodářské noviny i letos vyhlašují každoroční soutěž o nejlepší inovaci v rámci ankety Nejlepší banka. O výsledcích této kategorie rozhodnou čtenáři, hlasovat mohou na webu Nejlepší banky, a to do 10. června. Výsledky budou oznámeny 9. listopadu 2021 ve speciální příloze Hospodářských novin.

Československá obchodní banka

Virtuální asistentka Kate

  • Má o zákazníkovi podobný přehled jako osobní bankéř.
  • Ptá se jen na to, co banka dosud neví. Lidé tak nemusí zbytečně vyplňovat stále ty samé údaje.
  • Je součástí aplikace DoKapsy, brzy bude i v novém mobilním bankovnictví ČSOB Smart.
Výsledky loňského ročníku

1. místo

Moneta Money Bank

Smart Banka nové generace

2. místo

Air Bank

Karta v aplikaci před výrobou karty

3. místo

ČSOB

On-line přepis mluvené řeči

Virtuální asistentku Kate představila svým zákazníkům banka ČSOB. Podle firmy zná své zákazníky téměř jako osobní bankéř. S Kate si mohou lidé sjednat levnější energie, zavolat asistenční službu, uzavřít smlouvu či zařídit pravidelné splácení kreditní karty. Umí dokonce upozornit na konec platnosti občanského průkazu či platební karty.

Je Kate jako chatbot? Podle banky ne. Na rozdíl od většiny chatovacích robotů jen neodpovídá na otázky, ale rovnou problémy řeší. Při sjednávání nových služeb navíc nenechává uživatele vyplňovat údaje, zeptá se jen na to, co nezná. Pomáhá jí navíc strojové učení, které průběžně reaguje na chování zákazníků.

Kate je součástí aplikace DoKapsy a také zcela nového mobilního bankovnictví ČSOB Smart, které banka postupně zpřístupňuje klientům společně s bankovní identitou. Již brzy bude pomáhat i jejím firemním klientům v aplikaci CEB Mobile.

Česká spořitelna

On-line otevření účtu pomocí chatbota

  • Chatovací robot provází klienta celým procesem založení účtu.
  • Zákazníky čeká přirozenější komunikace než u vyplňování formulářů.
  • Využívá odlehčenější formu komunikace.

Proces otevření účtu on-line je podle České spořitelny v tuzemsku kvůli legislativě složitější než v zahraničí. Česká spořitelna se proto rozhodla, že proces založení účtu přes internet zjednoduší a zřídí pro něj chatovacího robota, který zákazníky celým procesem přehledně provede.

Kromě role průvodce umí i odpovídat na otázky zákazníků či zprostředkovává podpis smlouvy. Klienti podle banky hodnotí celý proces velmi pozitivně. V případě problémů se založením účtu, které jsou nejčastěji způsobeny nesplněním podmínek, pak robot nasměruje zákazníka na jiný prodejní kanál, kde ho banka obslouží. 

Česká spořitelna patří k průkopníkům využití chatbotů na českém trhu. Poprvé začala chatboty využívat na podzim 2017. Na jejich vývoji spolupracuje s firmami Wingbot.ai a IBM. Firma zároveň během minulých let nasadila chatbota nejen v oblasti zákaznické péče, ale také v oblasti HR, interní komunikace a interního vzdělávání.

Moneta Money Bank

Nové digitální bankovnictví Internet Banka a Smart Banka na společné platformě

  • Internetové bankovnictví je postaveno na základech mobilního.
  • Systém je modulární, banka slibuje nové funkce průběžně.
  • Aplikaci mohou využívat i klienti jiných bank.

Moneta se ve své strategii digitálních produktů drží hesla „mobile first“, tedy mobilní aplikace slouží jako vzor pro internetový portál. Své nové internetové bankovnictví postavila na platformě toho mobilního, které opakovaně zaujalo čtenáře HN v hlasování o bankovního inovátora.

Podle Monety je jejich systém modulární – další služby chtějí dodávat postupně. Nově třeba přidali plně automatizovanou konsolidaci půjček. Moneta tvrdí, že do svého internetového a mobilního bankovnictví přinese několik dalších zajímavých novinek každý měsíc. Má to být například přehlednější a pohodlnější investování.

Mobilní platformu Smart Banka mohou používat klienti jakékoliv banky, tedy i ti, kteří zákazníky Monety vůbec nejsou. Klienti jiných bank si v aplikaci mohou zobrazit své zůstatky a třeba si je nechat na ploše svého telefonu ve formě takzvaného widgetu.

Air Bank

Hlasem ovládaná aplikace mobilního bankovnictví

  • Klienti banky mohou prostřednictvím aplikace nově komunikovat s virtuální asistentkou Anetou.
  • Dokáže pomoci s nejčastějšími dotazy.
  • Kromě pomoci umí s klienty i žertovat.

Otevřít aplikaci My Air, kliknout na ikonu Anety a začít mluvit. Tak jednoduchá je komunikace s virtuální asistentkou Anetou. Ta je k dispozici nepřetržitě a dokáže klientům pomoci s těmi nejčastějšími dotazy a postupy. A navíc se z dotazů neustále učí. A podle toho, na co se klienti nejčastěji ptají, bude banka postupně rozšiřovat škálu úkonů, se kterými si virtuální asistentka poradí.

Pomůže také osobám se slabým zrakem nebo zrakovým postižením. Aneta je navíc dostupná v kteroukoliv denní dobu a klienti se díky tomu nemusí obracet na kontaktní centrum. Zákazníci se také díky Anetě mohou dozvědět různé zajímavosti z mimobankovního prostředí.

Komunikovat s virtuální asistentkou Anetou v aplikaci My Air lze na zařízeních s operačním systémem Android i iOS. Stejně jako webová verze si Aneta v aplikaci umí s klienty také zažertovat.

Banka Creditas

Nová generace digitálního bankovnictví

  • Nabízí širokou míru přizpůsobení úvodní obrazovky.
  • Jako první na trhu nabízí přihlášení pomocí QR kódu.
  • Internetové bankovnictví je provázáno s bankovnictvím v mobilu.

Internetové bankovnictví Creditas Banking je nová generace internetového a mobilního  bankovnictví. Jako hlavní benefity přináší nové internetové bankovnictví zejména přehlednou a nastavitelnou domovskou stránku s widgety dle klientových preferencí, možnost uživatelského třídění účtů do skupin (například rodinné finance, firemní finance apod.) či intuitivní vyhledávání a přehledy plateb.

Umožňuje ovládat účty až u jednadvaceti bank. Jako první na českém trhu nabídla banka také možnost zjednodušeného přihlášení pomocí naskenování QR kódu.

Nové internetové bankovnictví Creditas je responzivní pro použití na různých velikostech obrazovek, včetně tabletů. Internetové bankovnictví je navíc provázáno s tím mobilním, díky čemuž mají uživatelé možnost plynule přecházet z jednoho do druhého.

Equa bank

Odložená platba PlatímPak

  • E-shopům přináší služba možnost růstu počtu zákazníků bez rizika nezaplacení.
  • Díky PlatímPak je možné pořídit si on-line zboží či služby až do výše 25 tisíc korun.
  • Během prvního roku fungovalo napojení prostřednictvím platformy Shoptet, teď už nabízí e-shopům vlastní rozhraní API.

PlatímPak je první odložená platba na českém trhu, kterou poskytuje přímo banka. Služba zaznamenala velký nárůst obliby v době pandemie, protože umožňuje klientům zaplatit za zboží až po jeho vyzkoušení v klidu domova. Nahrazuje tak do jisté míry platbu na dobírku, takže e-shop, na rozdíl od dobírky, posílá zboží již zaplacené a tím si snižuje náklady. PlatímPak mohou využít všichni zákazníci e-shopů, nejen klienti této banky.

Služba funguje velmi jednoduše. U více než šesti tisíc e-shopů si jako platební metodu zákazníci jednoduše zvolí PlatímPak. Banka následně během několika desítek vteřin žádost vyhodnotí a pošle potvrzení. Limit za zboží či služby je 25 tisíc korun.

Equa bank je jako licencovaná bankovní instituce pod kontrolou ČNB a podléhá extrémně vysokým standardům v oblasti informačních technologií a bezpečnosti dat. Osobní údaje zákazníků jsou tak chráněny podle bankovních standardů.

Komerční banka

Ukazatel bezpečnosti

  • Je dostupný v mobilní aplikaci pro operační systém Android.
  • Uživatel tak vidí, v jakých oblastech svou bezpečnost může ještě vylepšit.
  • Banka průběžně doplňuje ukazatel o nové funkce.

Na bezpečnost zaměřila svou inovaci Komerční banka. Loni do její aplikace pro operační systém Android přibyl takzvaný ukazatel bezpečnosti, který shrnuje, jak moc má klient své zařízení zabezpečené.

Úroveň bezpečnosti telefonu zákazníka ukáže aplikace na přehledném „tachometru“. Aplikace klienty zároveň informuje o děravých místech, tedy oblastech, kde by své zabezpečení mohli zlepšit. To může být třeba stará verze operačního systému Android či vypnuté přihlášení otiskem, které jde poměrně těžce prolomit.

Ukazatel bezpečnosti Komerční banka dále doplňuje o nové funkce. Nejnověji třeba zobrazuje novinky od vývojářů aplikace. Ti se teď zaměřili například na odhalování takzvaných overlay útoků, při nichž chtějí útočníci přes škodlivou aplikaci získat údaje o klientech, které následně hodlají zneužít.