Zatímco v době koronavirové krize neměly automobilky svá auta komu prodávat, teď řeší úplně opačný problém. Autosalony už jsou otevřené a zájem zákazníků roste, nemají ale co nabídnout. Nestíhají vyrábět kvůli nedostatku komponentů. Celosvětovou nouzi o polovodiče pociťují i čeští zákazníci. Například modelu Octavia od mladoboleslavské Škodovky se zájemci dočkají nejdříve až na začátku příštího roku, tedy za sedm měsíců. Před vypuknutím čipového hladomoru zákazníci na oblíbené rodinné auto nečekali vůbec, u některé z vyšších výbav maximálně dva nebo tři měsíce.
A jde o problém, který hned tak neskončí. „O problému s čipy se bude mluvit ještě dlouho. Nezbavíme se ho klidně devět až dvanáct měsíců, když to půjde dobře. Zákazníci proto hledají mezi značkami, a když čekají na auto přes šest měsíců, je to problém,“ řekl HN expert na automobilový průmysl z poradenské firmy EY Petr Knap. Zároveň dodává, že automobilky nyní kvůli rozkolísaným dodavatelsko-odběratelským vztahům a přepravním kapacitám objednávají kritické komponenty už na rok 2023.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.