Na jedné straně Apple prodal rychle 100 milionů nových iPhonů, na straně druhé zaznamenal na jaře nejmenší růst z pětice největších značek mobilních telefonů. Společnost Canalys zveřejnila předběžné výsledky velkoobchodního prodeje mobilních telefonů za duben až červen a ukazuje se, že o mobilní telefony začíná být zase zájem.
Ve srovnání s propadem vloni se trh zvedl o dvanáct procent. Skoro na úroveň roku 2019 a to znamená přibližně 320 milionů prodaných mobilních telefonů za čtvrtletí. Nejvíce jich na sobě mělo značku Samsung.
Korejská firma na jaře těžila z řady Galaxy S21, ale hlavně se dobře prodávaly vyšší modely řady A. U nich Samsung začal oficiálně nabízet čtyřletou softwarovou podporu, což jej dostalo na dostřel Applu v této disciplíně. Samsung už také oznámil, že za druhé čtvrtletí čeká výrazně lepší hospodářské výsledky než před rokem, obrat firmy vzrostl o 18 procent, což znamená lepší prodeje prémiových telefonů.
Počet prodaných telefonů podle dat Canalysu vzrostl o 15 procent a Samsung drží pozici největšího výrobce mobilů, každý pátý mobil dodaný na trh je od Samsungu. Firma se vlastně na trůn vrátila poté, co loni na jaře ještě díky setrvačnosti a prodejům v Číně získal pozici jedničky s podílem 19,6 procenta Huawei.
Na druhé místo se podle dat společnosti Canalys prodralo Xiaomi, kterému se povedlo nahradit Huawei na zahraničních trzích, kde zákazníci očekávají ve svých telefonech služby od Googlu. Parcelování tržního podílu Huaweie se účastní i další značky, ale meziroční nárůst prodejů u Xiaomi dosáhl těžko uvěřitelných 83 procent. To je pětinásobek růstu Samsungu a trojnásobek růstu, který zaznamenaly značky Oppo a Vivo na čtvrtém a pátém místě předběžného žebříčku nejprodávanějších telefonů.
Xiaomi vytěžilo předchozí investice do evropských trhů. Díky distribučním kanálům dokázala firma nahradit Huawei v maloobchodě i u operátorů. Xiaomi vybudovalo za posledních několik let tisíc značkových obchodů, obrovských po vzoru Apple Storu, i menších, jaké má v řadě českých obchodních center. Ještě dynamičtěji pak Xiaomi roste na trzích v Latinské Americe a Africe.
Xiaomi se svými konkurenty podle Canalysu bojuje zejména cenou. Telefony Xiaomi se prodávají průměrně o 40 procent levněji než Samsungy a za čtvrtinovou cenu ve srovnání s průměrným prodaným iPhonem. Pokud ale jde o počty prodaných telefonů, v Samsungu se asi začínají bát. Podzimní čtvrtletí totiž bude netradiční.
Samsung se nebude moci opřít o Galaxy Note. Místo toho se letos soustředí na třetí generaci skládacích telefonů a ještě více musí spoléhat na úspěch Galaxy S21 FE. To jsou ale produkty, jejichž existenci firma zatím oficiálně neoznámila. Xiaomi naopak bude chtít korunu mobilního krále, i kdyby to bylo jen na jedno čtvrtletí, než přijde další generace iPhonů.
Apple se na jaře musel spokojit s pozicí třetí největší značky mobilů. Na trh v dubnu až červnu 2021 dodal jen o procento více telefonů než ve stejném období roku 2020. To pro Apple není úplně ideální zpráva, když celý trh roste dvouciferným tempem. Meziročně tak firma přišla téměř o dva procentní body ze svého podílu na trhu telefonů. Apple měl přitom vynikající zimu, podpora 5G sítí a přítomnost OLED displejů v levnějších modelech zabrala a firma se dostala ke sto milionům prodaných kusů v nejrychlejším čase od iPhonu 6.
Na pozicích 4 a 5 se skrývá Oppo a Vivo, každá značka s deseti procenty trhu a s meziročním růstem 28, respektive 27 procent. Když ale sečteme výsledky těchto dvou značek a přidáme Realme a OnePlus, získá žebříček firem, které na trh dodaly nejvíce telefonů jinou podobu. Největší je už poněkolikáté koncern BBK Electronics s více než pětinovým tržním podílem. Oppo a Vivo i Realme přitom mají několikaletý skluz v pronikání na evropský trh ve srovnání s Xiaomi.
Oppo, Vivo i Realme ale na evropské trhy tlačí. Vivo sponzorovalo Euro a všechny tři značky se snaží dostat i do nabídky mobilních operátorů s levnými telefony s podporou sítí 5G.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist